måndag 25 maj 2020

TV-serie: Mr Mercedes #3 (2019)

Titel: Mr Mercedes
Originaltitel: Mr Mercedes
Genre: Thriller
Skapad av: David E Kelley
TV-bolag: AT&T
Skådespelare: Brendan Gleeson, Justine Lupe, Breeda Wool, Gabriel Ebert, Kate Mulgrew
Premiär: 2019-09-10
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 10
Avsnittslängd: ca 50 min
Såg den på Netflix maj 2020





Handling
Under ett rån dödas den berömde författaren John Rothstein och outgivna manuskript blir bytet. De faller i händerna på en 16-åring, som vill tjäna sig en slant.

Rättegången mot Lou Linklatter tar sin början och hennes vänner slåss för hennes frihet.

I båda delarna finns Bill Hodges, som knyter ihop allt.

Min kommentar
När andra säsongen av Mr Mercedes slutade så undrade jag hur i hela friden de skulle komma vidare därifrån. Det visar sig att tredje säsongen är andra boken. Egentligen är det bara första säsongen som följer böckerna, men även till viss del tredje säsongen då. Fast i fel ordning.

Här finns två olika berättelser; rånet som går fel och Lous rättegång. Allt hålls ihop av Bill Hodges och den gemensamma nämnaren är Brady Hartsfield. Holly är så solklar som favorit och Justin Lupe gör henne precis som hon ska vara. Brendan Gleeson som Hodges är fantastisk och han är så lätt att tycka om. Alma Lane är ett nytt tillskott och hon har mer än ett personlighetsdrag gemensamt med Annie Wilkes (från Lida). 16-årige Pete kan vara den mest korkade tonåringen i världen och han var betydligt lättare att förstå och gilla i boken. Kanske främst för att hans val här i filmatiseringen inte känns förankrade i något överhuvudtaget. Morris Bellamy är både otrolig och trovärdig. Lou skrämde skiten ut mig hela säsongen. Den biten gav verkligen ett extra nervpirrande darr genom alla avsnitt.

Jag gillar faktiskt den här versionen av historien. Förvånande nog. Och slutet... jag älskar slutet. Jag hoppas verkligen att de inte fortsätter den här historien nu utan låter den sluta så där. Detta kan nog vara den bästa säsongen av dem. Tio avsnitt på fem dagar säger allt.



TV Time har serien 8,74 i genomsnitt.
IMDb har serien 7,9 i genomsnitt (beräknat på 14 438 betyg).
Jag ger den 4,5.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar