måndag 18 maj 2020

TV-serie: Into the night #1 (2020)

Titel: Into the night
Originaltitel: Into the night
Genre: Thriller
Skapad av: Jason George
TV-bolag: Netflix
Skådespelare: Paulette Etienne, Laurent Capelluto, Stefano Cassetti, Babetida Sadjo, Mehmet Kurtulus
Premiär: 2020-05-01
Produktionsland: Belgien
Antal avsnitt: 6
Avsnittslängd: ca 35 min
Såg den på Netflix maj 2020





Handling
En panikslagen, beväpnad officerare rusar in på ett plan med destination Moskva, på flygplatsen i Bryssel. Enligt honom har en katastrof inträffat och solen kommer att döda allt organiskt när den går upp. I stället för att flyga till Moskva tvingas de nu att flyga västerut, in i natten.

Min kommentar
När vi började titta på Into the night visste vi inte mer än att den skulle handla om en kosmisk katastrof. Och ett flygplan. Det hela höll på att ta en ände med förskräckelse. När de började prata så nästan skrek jag "Är den dubbad?!" för munrörelserna stämde inte alls överens med vad de sa. Nästan paniskt började vi leta efter ljudinställningarna och när jag, efter en snabb koll, fick fram att serien är belgisk så fattade vi att det måste vara franska de pratade i "original". Snabbt ändrade vi ljudet till franska och sedan fungerade det bättre.

Det kom ju då som en liten överraskning att detta är en belgisk serie och det är nog första gången jag ser en sådan. Into the night blev en positiv överraskning. Det kanske inte är den mest trovärdiga serien jag har sett, men jag kunde inte direkt beslå dem med lögner. Däremot så fanns det en del andra konstigheter. Som den där grinden som står övergiven och öppen ända tills de har passerat, då stängs den och sedan måste man trycka på en knapp för att hålla den öppen. Mycket märkligt. Och så lägligt. En del annat känns också lite märkligt eller krystat, men bry dig inte om det. Låt det passera, luta dig tillbaka och bara åk med.

Det viktiga här är inte katastrofen, det är den här udda samlingen av människor som står i centrum. Passagerarna är ett tvärsnitt av vilket samhälle som helst och alla typer är representerade. Fokus ligger på hur man klarar kriser, hur man samarbetar (eller inte) och hur man hanterar konflikter. Karaktärerna känns mänskliga, med både bra och dåliga sidor. Deras agerande i olika situationer känns trovärdigt och jag kommer ofta på mig själv med att fundera på vad jag själv hade tyckt/gjort och för mig är det ett säkert tecken på engagemang.

Into the night är vansinnigt spännande, den känns ny och fräsch. Det är i alla fall inte något jag har sett otaliga gånger. Avsnitten är korta och det är fullt möjligt att hinna med hela säsongen på en kväll. Vilket är tur, eftersom vartenda avsnitt slutar med en cliffhanger som gör att man omedelbart måste se nästa. Hur länge måste jag nu vänta på andra säsongen?

Säsongsavslutning: [spoiler]Italienaren Terenzio dör av solen där han står handbojad vid grinden till bunkern. När de andra når bunkern möts de av militärer. En av dem frågar vem som är Sylvie. De har väntat på henne. Tydligen kan bara hon hjälpa dem med problemet med solen...[/spoiler]



TV Time har serien 9,52 i genomsnitt.
IMDb har serien 9,2 i genomsnitt (beräknat på 9 016 betyg).
Jag ger den 4,0.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Serien kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar