måndag 18 maj 2020

Film: Crazy rich Asians (2018)

Titel: Crazy Rich Asians
Originaltitel: Crazy Rich Asians
Genre: Romantisk komedi
Regissör: Jon M Chu
Manus: Peter Chiarelli, Adele Lim, Kevin Kwan (bok)
Skådespelare: Constance Wu, Henry Golding, Gemma Chan, Awkwafina, Harry Shum Jr
Utgivningsår: 2018
Produktionsland: USA
Längd: 120 min
Serie: -
Såg den på Netflix 17 april 2020





Handling
När Rachel följer med pojkvännen Nick till Singapore för att träffa hans familj förväntar hon sig en lugn resa. Nicks bästa vän ska gifta sig och bröllopet är årets största och mest påkostade bröllop som i månader har dissekerats av skvallerpressen. Nick är bestman och visar sig dessutom vara en av Asiens mest eftertraktade ungkarlar. Plötsligt är Rachel indragen i en virvelvind av dyr champagne, snabba båtar och tävlingsinriktade brudtärnor. Nicks barndomshem visar sig vara ett palats. Hans familj är en av världens rikaste. Och Nicks mor är inte säker på att Rachel är rätt för honom.

Min kommentar
Mitt behov av feelgood och annat som man kan må bra av är omättligt, verkar det. Crazy rich Asians har legat på min lista ett tag nu, jag blev nyfiken på den när boken började dyka upp överallt. Den lät lite tokrolig och det var lite det som humöret krävde den här dagen.

Jag tycker detta är en av de bättre romantiska komedier jag har sett den senaste tiden. Den är rolig och jag skrattar ofta. Den är gullig utan att bli sötsliskig. Den är underhållande och jag mår bra av den (större delen av den i alla fall). Om man gillar shopping och märkesprylar får man säkert sitt lystmäte också. Det är många människotyper som går att känna igen här. Oavsett vilken etnicitet de råkar ha i filmen. Huruvida den är representativ för kineser och singaleser är inget jag bryr mig om. Det är inte något kriterium jag går efter för någon film. Då skulle inte någon vara okej.

Det som stör mig är att Nick är rent av elak som utsätter sin flickvän för detta, utan förberedelser eller varningar. Han visste ju hur hans familj förmodligen skulle reagera. Men nej, han lämnar stackars Rachel åt sitt eget öde. Jag hade haft svårt att förlåta en sådan grej. Annars är allt riktigt bra. Skådespelarna är mer än bra, de lyckas få allt detta att se trovärdigt ut. Vyerna är som tagna ur en reklamfilm. Det är så vackert. Efter filmen var jag tvungen att googla hur man egentligen spelar mahjong. Jag vet fortfarande inte vad det är jag har spelat online, men det kallas mahjong det också...

Egentligen ligger Crazy rich Asians mellan 3,5 och 4 i betyg, men i det här fallet väljer jag att avrunda nedåt.



Letterboxd hade den 3,5 i genomsnitt (beräknat på 160 547 betyg).
IMDb hade den 6,9 i genomsnitt (beräknat på 122 385 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

2 kommentarer:

  1. Jag tyckte om den :-) Men har du inte spelat mahjong!? Det var vårt favoritspel i många år, kan varmt rekommendera det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade den också, men en fyra i betyg kräver mer 🙂 Jo, jag har spelat något som kallas mahjong, men där ligger alla brickorna på bordet och man ska para ihop dem. Den varianten som är i filmen har jag aldrig sett.

      Radera