måndag 11 maj 2020

Film: Gemini man (2019)

Titel: Gemini man
Originaltitel: Gemini man
Genre: Action
Regissör: Ang Lee
Manus: David Benioff, Billy Ray, Darren Lemke
Skådespelare: Will Smith, Mary Elizabeth Winstead, Clive Owen, Benedict Wong, Douglas Hodge
Utgivningsår: 2019
Produktionsland: USA
Längd: 117 min
Serie: -
Såg den på DVD 9 april 2020





Handling
Den före detta yrkesmördaren Henry Brogan tvingas fly från en ung, skicklig agent som inte skyr några medel för att eliminera sitt mål. I den världsomspännande jakten måste Henry hela tiden ligga steget före den mystiske mördaren – men hur långt ska han gå när de slutligen ställs öga mot öga?

Min kommentar
Gemini man har jag kikat på många gånger när jag har letat efter filmer att köpa. Jag har alltid ratat den på grund av det dåliga betyget den har, men samtidigt så har jag ändå velat se den. Bara inte köpa den. Räddningen kom när sambon hittade den i bok- och filmhyllan på sitt jobb.

Filmen börjar riktigt bra och lovande, grundhistorien är intressant och spännande. Tyvärr räcker inte intrigen för nära två timmar. Även om slutet också är helt okej så är det problem med mitten av filmen. Där händer liksom inget nytt och jag klarar bara en viss mängd (och längd) slagsmålsscener som upprepas och upprepas. Lite handling skadar inte. Slagsmålsscenerna ser väldigt konstiga ut på DVD:n, dessutom. Det är hackigt och ryckigt, som att de har ökat hastigheten. När jag skulle skriva det här inlägget hittade jag en del intressant information som kanske förklarar det. Tydligen är filmen inspelad i 120 fps och sedan konverterad till 24 fps. Eller så beror det helt enkelt på att vi tittade på DVD...

Så klart finns det en del humor med, det är ju nästan ett måste i den här typen av film. Den är oftast i formen av one-liners, men det funkar faktiskt. Den lilla gruppen som utkristalliserar sig känns en aning klichéartad; en stenhård och kylig svart kill, en smart och snygg kvinna och en rolig asiatisk sidekick. Har vi sett det förut?

Det här manuset skrevs tydligen på 90-talet, men tekniken har inte funnits för att klara av att göra det på ett bra sätt. Kanske borde manuset ha gått en vända till för här verkar actionscenerna och tekniken vara det viktigaste, men Gemini man är faktiskt bättre än jag förväntade mig.



Letterboxd hade den 2,5 i genomsnitt (beräknat på 30 611 betyg).
IMDb hade den 5,7 i genomsnitt (beräknat på 60 971 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar