måndag 1 juni 2020

Film: Doctor Sleep (2019)

Titel: Doctor Sleep
Originaltitel: Doctor Sleep
Genre: Skräck
Regissör: Mike Flanagan
Manus: Mike Flanagan, Stpehen King (bok)
Skådespelare: Ewan McGregor, Rebecca Ferguson, Kyliegh Curran, Cliff Curtis, Zahn McClarnon
Utgivningsår: 2019
Produktionsland: USA
Längd: 152 min
Serie: -
Såg den på blu-ray 30 april 2020




Handling
Dan Torrance är hemsökt av de traumatiska upplevelser han fick utstå som barn på Overlook Hotel. Han tvingas ta itu med vålnaderna från det förflutna när han möter Abra, en modig flicka som likt Dan är synsk – den förmåga som kallas ”the shining” – och hon är i desperat behov av hans hjälp.

Min kommentar
Ja, som sagt, det är mycket Stephen King just nu. Här är ännu en filmatisering. Doctor Sleep har legat och bidat sin tid, i väntan på en mörk kväll när vi hade gott om tid. Det har tagit emot lite också, eftersom det fanns en del saker i boken som... ja, inte var så bra. På Valborgsmässoafton var äntligen alla stars aligned.

Det var med ganska stor oro jag började titta, de där "monstren" i boken var mest fåniga. Tyckte jag. Till min stora glädje så hade de verkligen lyckats med den delen. Det blev inte alls löjligt utan riktigt snyggt. Vilket för övrigt gäller det mesta i filmen. Så klart fanns det en del som inte bara kändes lite fånigt utan även såg dumt ut, men i det stora hela så var det småsaker. Det är människorna som är det viktiga. Inte det som händer dem.

Filmen är egentligen inte speciellt läskig, här är det mer krypande obehag som gäller. Det finns inget splatter och inga billiga jump-scares. Det är en perfekt nivå på hemskheterna. I ganska många scener, som i övrigt är knäpptysta, hör man bara ett starkt hjärtljud. Det förstärker det obehagliga. Och spännande är det. Stämningen genomsyras av något som nästan får kallas en melankolisk känsla. Och sorg. Jag älskade de små(?) blinkningarna till The Shining, speciellt scenen där Dan tittar genom hålet i dörren. Han var väldigt lik Jack Nicholson där. Slutet blir lite för mycket, men det var nog ändå väntat. Dock var det inte lika illa som befarat.

Rebecca Ferguson gör nog sin paradroll här. Hittills. Ewan McGregor är också bra, men det är han ju alltid. Den som lite stjäl showen är Kyliegh Curran, henne lär vi få se mer av i framtiden.

Doctor Sleep är helt klart en av de bättre filmatiseringarna av Kings böcker och trots att filmen är 2,5 timme lång så blev jag aldrig uttråkad. Director's cut, som jag också har, är tre timmar. Den ska jag se någon gång när inte sambon är hemma.



Letterboxd hade den 3,5 i genomsnitt (beräknat på 81 189 betyg).
IMDb hade den 7,4 i genomsnitt (beräknat på 99 076 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar