onsdag 3 juni 2020

"Evelyn Hugos sju äkta män" av Taylor Jenkins Reid

Författare: Taylor Jenkins Read
Titel: Evelyn Hugos sju äkta män
Genre: Drama
Antal sidor: 431
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The seven husbands of Evelyn Hugo
Översättare: Birgitta Wernbro-Augustsson
Serie: -
Förlag: Louise Bäckelin Förlag
Utgivningsår: (original) 2017 (min) 2018
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 9 maj 2020




Första meningen: Evelyn Hugo, filmlegend och namnet på allas läppar under sextiotalet, har just meddelat att hon kommer att auktionera ut tolv av sina mest uppmärksammade galaklänningar på Christie's till förmån för bröstcancerforskningen.

Baksidetext
Monique är inte direkt på topp. Hennes man har lämnat henne och hennes karriär som reporter har gått i stå. Så när den glamorösa Hollywoodstjärnan Evelyn Hugo kontaktar henne och vill att Monique ska skriva hennes livs historia så kunde ingen bli mer förvånad än Monique själv.

Varför har Evelyn Hugo valt just henne? Fast besluten att rädda sin karriär träffar hon skandaldrottningen och hör Evelyn Hugo berätta om livet i Los Angeles på 1950-talet och tiden fram tills hon valde att lämna rampljuset i slutet av åttiotalet. Samtidigt som Evelyn berättar om skoningslös ambition, oväntad vänskap och en stor förbjuden kärlek, så börjar Monique känna ett djupt band till skådespelerskan. Men när deras vänskap djupnar inser Monique att det faktiskt finns en anledning till varför Evelyn valde just henne. Något som kan komma att krossa henne.

Min kommentar
Evelyn Hugos sju äkta män dök upp en dag, som en överraskning (boken alltså, inte hennes sju äkta män) för ett bra tag sedan nu. Det är väl kanske inte en bok jag hade valt själv, men ibland tycker jag att det är kul/spännande/intressant att kliva lite utanför min lilla låda och läsa något som är lite annorlunda. För mig. Nog för att jag gillar att se på film, men den där Hollywood-världen är inte riktigt en värld jag gillar att läsa om.

Dessvärre tror jag att miljön här är ganska bra överensstämmande med verkligheten. Än mer då, på 60-talet. Det är minsann inte bara glitter, glamour och flärd, men det är det som syns utåt. Inåt är det något helt annat. För Evelyn handlar mycket om att dölja vem hon egentligen är. Det hjälper inte om man är rik och känd, snarare tvärtom, för lycka och kärlek kan inte köpas.

Jag vet nog faktiskt inte vad jag egentligen tycker om Evelyn och hennes val. Hon verkar i alla fall vara nöjd med dem, hon ångrar inte någonting och hon påpekar ett flertal gånger att hon hade gjort samma val igen om hon fått möjlighet. Det jag gillar och uppskattar med henne är att hon aldrig någonsin ber om ursäkt för den hon är.

Upplägget i boken är lite som att det finns en bok i boken, den som Monique skriver, och lite tidningsartiklar (som så klart oftast är åt skogen fel ute i sina gissningar/påståenden). Allt är inte vad det ser ut som. Jag förstår varför upplägget är som det är, men Moniques lilla sidohistoria blir lite som utfyllnad. Den är inte på långa vägar lika intressant, men även hon utvecklas.

Jag hade ganska snart en idé om vad det hela gick ut på. Jag hade fel. Grundligt fel. Det här var så oväntat och så makalöst snyggt. Och tragiskt. Alla möten får konsekvenser, bra eller dåliga. Ibland anar jag en del likheter med verkliga personer, men jag gissar att ingen är riktig, rakt av.

Evelyn Hugos sju äkta män är ingen banal historia. Den handlar om uppoffringar, ensamhet och sorg. Vad som är viktigast i livet, hur alla måste välja själva vad som gäller för dem och att det inte alltid går att jämka ihop två val.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 4,33 i genomsnitt (beräknat på 163 512 betyg).
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigSpännande
FörutsägbarKlurig
LångsamTempofylld
OrdbajsigFåordig
MysigSuggestiv
MåbrabokTankeväckande
RörigGenomtänkt
SorgligRolig

Andra som bloggat om Evelyn Hugos sju äkta män: Littermentärt, Fru E:s böcker och Livet enligt Jenny.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

6 kommentarer:

  1. Hm. Det var mycket i den beskrivningen som lockade mig! Har tänkt läsa Daisy and the Six av henne men kanske ska läsa den här först...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Böckerna hör ju inte ihop på något sätt så du kan läsa vilken som först. Tror att du nog kan gilla denna mer än vad jag gjorde.

      Radera
  2. Svar
    1. Den är en bra bit utanför min bekvämlighetszon, men den var helt okej.

      Radera
  3. Den här står och väntar i bokhyllan (jag köpte den nyligen) och den verkar skilja sig rätt mycket från den nya boken. Men det gör mig inte mindre nyfiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var inte riktigt rätt för mig, men därmed inte sagt att den är dålig. Jag tror att om man gillar den här typen av historia så är boken riktigt bra.

      Radera