lördag 27 juni 2020

"Första hösten - Röd skymning" av E P Uggla

Författare: E P Uggla
Titel: Röd skymning
Genre: Science fiction
Antal sidor: 246
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Första hösten 2
Förlag: Swedish Zombie
Utgivningsår: (original) 2020 (min) 2020
Format: E-bok
Källa: Bokhyllan
Utläst: 9 juni 2020




Första meningen: "Rör dig!"

Baksidetext
Fyra veckor efter utbrottet. Blomdammet har svepts upp i atmosfären och evig skymning råder i Sverige. Men de smittade jagar inte längre. De dör och förvandlas till en del av skymningslandskapet. Myndigheterna gör en kraftsamling och hoppet spirar. Sverige kan ta sig ur det här. Det är då de kala, frosttyngda trädgrenarna får onaturligt röda löv.

Min kommentar
Förra våren så läste jag Blå gryning, första delen i serien Första hösten. För ett par veckor sedan så efterlyste Swedish Zombie personer som ville läsa Röd skymning, andra delen i serien som e-bok. Jag anmälde mig som frivillig, på studs, så klart. Även om jag kanske inte gillade exakt allt i förra delen så ville jag verkligen veta hur det skulle sluta.

Några detaljer från vad som hände i Blå gryning minns jag egentligen inte, precis som vanligt, men jag har inga som helst problem med att komma tillbaka till den här världen. Om jag inte minns alldeles fel så befann vi oss i norra Sverige när förra boken slutade och nu befinner vi oss i trakten av Sundsvall. Man kan säkert känna igen miljön om man har varit där (vilket jag inte har), men det här är ju en dystopisk värld så mycket är annorlunda.

Vi får följa Adam, Charly och Parvin på deras odyssé genom ett ödsligt och kallt Sundsvall med omnejd. Jag gillar karaktärerna och deras relationer. Det blir liksom inte ens tramsigt när ung och blyg kärlek skildras (det är inte speciellt mycket av den varan, så låt dig inte avskräckas av det). Jag stör mig dock lite på att Parvin framställs/känner sig så gammal och trött. Hon är ju typ 65 och så oerhört gammal är man (oftast) inte vid 65. Alla tre perspektiven är spännande och intressanta att följa. Jag längtar aldrig ifrån en tråd, men däremot längtar jag alltid till de andra två oberoende av vilken jag befinner mig i.

Röd skymning är riktigt spännande fram till ungefär hälften. Där blir det återigen så att det blir för mycket av det goda för mig. Jag är inte mycket för det här med monster och här finns spindelliknande varelser som spottar frätande ämnen, varelser som kryper inne i människor och ibland tar sig ut (tänk Alien) och så vidare. Jag var mer beredd på detta den här gången så det funkade bättre. Jag är mer av en less is more-människa när det gäller monster, speciellt i bokform, men den här filmen hade jag väldigt gärna velat se.

Det ger en extra dimension att läsa Röd skymning mitt under pågående pandemi ute i verkligheten och jag gillar verkligen idén och den dystopiska delen i boken. Monsterdelen... not so much. Det är kanske inte riktigt rättvist mot boken, men jag vill ju inte missa en bra historia bara för att det råkar vara monster i den.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 4,0 i genomsnitt (beräknat på 2 betyg).
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigSpännande
FörutsägbarKlurig
LångsamTempofylld
OrdbajsigFåordig
MysigSuggestiv
MåbrabokTankeväckande
RörigGenomtänkt
SorgligRolig

Andra som bloggat om Röd skymning: Håkans Hylla, Old adult reads young adult och Tentakelmonster.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

2 kommentarer:

  1. Vafalls? Dystopiskt Sundsvall? Nu blev jag ju intresserad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte väl att du skulle bli intresserad 🙂 De är mest ute i det där området där IKEA ligger. Tror de knappt är inne i stan.

      Radera