måndag 8 juni 2020

Film: Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker

Titel: Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker
Originaltitel: Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker
Genre: Science fiction
Regissör: J.J. Abrams
Manus: Chris Terrio, J.J. Abrams, Derek Connolly, Colin Trevorrow
Skådespelare: Daisy Ridley, Adam Driver, John Boyega, Oscar Isaac, Naomi Ackie
Utgivningsår: 2019
Produktionsland: USA
Längd: 141 min
Serie: -
Såg den på blu-ray 8 maj 2020


Handling
Det episka, avgörande slaget mellan det goda och det onda närmar sig. Hjältarna Rey, Poe och Finn fortsätter Motståndsrörelsens kamp mot Första ordningen, och Kylo Ren får ett meddelande från kejsaren Palpatine som troddes vara död.

Min kommentar
Då var det äntligen dags. Den nionde filmen i den episka berättelsen Star Wars. En film jag väntat på i 40 år, mer eller mindre. Det är ju lite sorgligt, samtidigt, att en era tar slut. Eller nja, det verkar ju gå att göra hur många spin-offs som helst. Det var med spänd förväntan jag började titta, det förstår du säkert. Jag vill inte säga att besvikelsen var stor, för det var den inte, men besviken blev jag.

För mig blir det här på tok för mycket Harry Potter (inget ont om Harry Potter, jag gillar både filmerna och böckerna, men det är när jag tittar på/läser om Harry Potter) och dessutom med en släng av Crouching tiger, hidden dragon (en av väldigt få filmer som jag inte tittade färdigt på, men det kan ha berott på den sena timmen och jag har funderingar på att se om den). Precis hela tiden så överdrivs saker, vi snackar verkligen om extra allt här. Det finns inget subtilt i närheten av den här filmen. Och tack så himla mycket, Disney, för att ni förstörde The Force.

Jag saknar helt Star Wars-känslan. Det mesta är bara snygg (och då menar jag väldigt snygg) yta. Ingen riktig substans. Jag får aldrig stanna upp och känna efter, utan det är snabbt vidare till nästa häftiga scen. Det fanns en del försök till att skapa något slags känsla, speciellt i scenerna med de "gamla" karaktärerna, men tyvärr hastades det bara förbi. Jag fick känslan av att spela Star Wars-bingo, där så många rutor som möjligt skulle checkas av. Helst så många gånger som möjligt.

Karaktärerna lyckas aldrig engagera mig, i alla fall inte på djupet, och faktum är att jag nog inte bryr mig om dem. Inte ens androiderna, som jag brukar tycka bäst om, lyckas skapa något större intresse. När jag läste vad jag tyckte om förra filmen så upptäckte jag att jag tydligen hade en favorit då, Rose, som jag hoppades få se mer av i den här filmen. Var hon ens med?

Ett upplägg för en spin-off var så tydlig att jag nästan mådde lite dåligt. Det känns som att Disney aldrig kommer att sluta mjölka pengar ur den här kassakon. Jag vet nog egentligen inte vad jag tycker om det. Ibland blir det ju så bra. The Rise of Skywalker är absolut ingen dålig film, men för mig är det ingen Star Wars-film och på något sätt är det det jag sätter betyg på.



Letterboxd hade den 2,8 i genomsnitt (beräknat på 279 549 betyg).
IMDb hade den 6,7 i genomsnitt (beräknat på 318 573 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar