måndag 29 juni 2020

Film: John Wick: Chapter 3 - Parabellum (2019)

Titel: John Wick: Chapter 3 - Parabellum
Originaltitel: John Wick: Chapter 3 - Parabellum
Genre: Action
Regissör: Chad Stahelski
Manus: Derek Kolstad, Shay Hatten, Chris Collins, Marc Abrams
Skådespelare: Keanu Reeves, Halle Berry, Asia Kate Dillon, Laurence Fishburne, Mark Dacascos
Utgivningsår: 2019
Produktionsland: USA
Längd: 130 min
Serie: -
Såg den på Viaplay 29 maj 2020




Handling
Efter att ha dödat en medlem av The High Table, ett Internationellt sällskap för yrkesmördare så blir John excommunicado och utesluts ur gruppen med en prislapp på sitt huvud på 14 miljoner dollar blir han måltavla för lönnmördare från hela världen.

Min kommentar
Ända sedan någon gång på 90-talet så har jag varit lite svag för Keanu Reeves (inspirerad av min systerdotter) och jag har nog sett det mesta han har gjort. Allt har sannerligen inte varit bra. Filmerna om John Wick är ett praktexempel. Jag gillade den första filmen, men tvåan var verkligen inget vidare. I alla fall inte om man vill ha lite handling. Egentligen ville jag inte se trean, men jag har ju svårt att släppa något halvfärdigt och när jag hittade John Wick: Chapter 3 - Parabellum (vilken titel!) på Viaplay så tyckte jag att vi ju kunde ge den en chans.

Det visar sig att jag återigen blir lurad av det höga betyget på olika filmsajter. Den här gången faktiskt även av en kollega. Allt jag tyckte om tvåan passar också för trean.

Av filmens två timmar så ägnas, utan att överdriva, en timme och trekvart åt slagsmål. Det ena blodigare, mer utdraget och våldsammare än det andra. Den lilla tid som återstår består av oerhört krystad dialog. Man verkar ha gjort en grej av att försöka fundera ut platser där man inte brukar slåss (bibliotek, stall), med vapen som man inte brukar använda (hundar, hästar). Visst, det är innovativt, men så otroligt löjligt. Att en häst sparkar bakut när man trycker den lite på sidan är så osannolikt korkat.

Inget som sker i filmen är egentligen sannolikt. Ta bara de här glasmontrarna i slutet av filmen. De fullkomligt exploderar så fort John Wick ramlar in i dem. För övrigt verkar de vara okrossbara och går inte ens sönder av andra kroppar, pistolkulor eller knivhugg (och då snackar jag rejäl kniv. Det är högst besynnerligt. Allt känns som ett spel.

Jag kan avslöja också att det är ett upplägg för en fjärde film. Men nej, nu räcker det. Oavsett vad andra tycker. Det här blir bara töntigt.



Letterboxd hade den 3,7 i genomsnitt (beräknat på 186 154 betyg).
IMDb hade den 7,5 i genomsnitt (beräknat på 247 239 betyg).
Jag ger den 2,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar