torsdag 4 juni 2020

Hett i hyllan #251

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Då är det dags för de signerade inköpen från Bokmässan 2016.
Isola av Åsa Avdic blev jag nyfiken på första gången jag såg den.

Den beskrivs som en politisk dystopi. Jag vet inte vad det kan betyda eller ens om det går att kombinera på ett bra sätt (spännande, menar jag då), men det låter som att det kan vara bra. Det är i alla fall framtid och miljön verkar lagom enslig för ett sociologiskt och psykologiskt test. Det låter så vansinnigt intressant. Ändå så har jag inte läst den och faktiskt inte ens planerat in den inom en överskådlig framtid. Jag får nog se om jag kan göra något åt det.

Så här står det på baksidan:
Året är 2037 och Sverige har i ett par generationer ingått i Vänskapsunionen efter att murkuppen 1989 avvärjts.

Anna Francis anses vara en mycket duglig byråkrat och handläggare. Hon har också gjort sig skyldig till ett fruktansvärt misstag som hade kunnat kosta henne hennes karriär. Så när Ordföranden kallar blir hon överraskad.

Hon får ett erbjudande man inte kan tacka nej till, att trygga sitt liv efter några krävande dygn som observatör på en kursgård på en ö i skärgården. En person ska uttas till tjänstgöring i ett hemligstämplat projekt, och Anna Francis ska utvärdera hur en grupp människor beter sig när de utsätts för en oväntad stress. Men något går snett redan från början, och det som börjar som ett sociologiskt och psykologiskt test blir en livshotande situation både för henne och de personer som ska testas.

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

6 kommentarer:

  1. Aldrig hört talas om! Men det är nog mer "din" genre än min...
    Här är mitt bidrag:
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2020/06/04/hett-i-hyllan-198/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte jag såg den precis överallt när den kom, men det är nog för att det är min genre 🙂

      Radera
  2. Isola verkar vara en thriller jag skulle kunna läsa när jag vill läsa en.
    http://mosstanten.se/2020/06/04/hett-i-hyllan-58-orientexpressen/

    SvaraRadera
  3. Känner inte till den boken. Min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.com/2020/06/hett-i-hyllan-251.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så märkligt att en bok som jag tycker har synts jättemycket är helt okänd av andra 🙂

      Radera