måndag 22 juni 2020

Film: Love Wedding Repeat (2020)

Titel: Love Wedding Repeat
Originaltitel: Love Wedding Repeat
Genre: Komedi
Regissör: Dean Craig
Manus: Dean Craig
Skådespelare: Sam Claflin, Olivia Munn, Aisling Bea, Freida Pinto, Eleanor Tomlinson
Utgivningsår: 2020
Produktionsland: Storbritannien
Längd: 100 min
Serie: -
Såg den på Netflix 20 maj 2020





Handling
Jack försöker se till att hans lillasyster får den perfekta bröllopsdagen. Alternativa versioner av samma bröllop spelas upp medan han får hantera en arg exflickvän, en objuden gäst, förlagda sömnmedel och en oväntad återförening med hans drömtjej.

Min kommentar
Love Wedding Repeat dök upp i något nyhetsmejl från Netflix för någon månad sedan. Jag blev onekligen lite nyfiken. Komedier är jag alltid sugen på och speciellt brittiska komedier brukar gå hem. Betyget på filmsajterna var dock ganska nedslående, men till slut tyckte vi att vi skulle chansa.

Filmen börjar lovande. Flertalet olika svep över Rom (där bröllopet ska stå) får mig att längta efter att resa igen. Den typiskt brittiska humorn gör också entré. Tyvärr sjunker humorn en del efter ett tag och blir riktigt låg, typisk kiss- och bajshumor.

Jag hade önskat att de hade gjort mer av själva grundidén, att en liten förändring kan få stora konsekvenser. Egentligen fick vi bara se en version, den som varade i stort sett hela filmen och var extremt utdragen. Några minuter ägnades sedan åt att swisha förbi några andra, lika katastrofala, alternativ för att sedan sluta i en annan variant.

Mest förundrad är jag över alla dessa andra frågor som inte får någon närmare förklaring/svar: Varför bjuder man sin brors före detta flickvän? Ingen verkade ju ens gilla henne. Varför har man sin brors bäste vän som maid of honour? Brudgummen, var han egentligen en del av bröllopet?

En hel del scener är kul, nästan lika många är bara plumpa och pinsamma. Love Wedding Repeat är inte alls lika dålig som jag trodde (och som betygen på filmsajterna antyder).



Letterboxd hade den 2,2 i genomsnitt (beräknat på 11 788 betyg).
IMDb hade den 5,5 i genomsnitt (beräknat på 13 026 betyg).
Jag ger den 3,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar