torsdag 25 juni 2020

Hett i hyllan #254

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Ytterligare två från Bokmässan 2016...
Äta kakan och ha den kvar och Den som väntar av Kristin Emilsson är de två första delarna i serien om Amanda Berger.

Även de här två kommer från goodiebagen från feelgoodbubblet på Bokmässan. Det känns ganska bra att bli påmind om dessa nu, när behovet av feelgood har slagit i taket. Jag tror att jag måste gräva fram dem ur deras gömsle. Nu på sommaren torde vara ett lämpligt tillfälle. Det finns i alla fall ännu en del i den här serien nu. Kan ju vara bra att veta om man vill läsa även den...

Så här står det på baksidan av första delen:
Amanda Berger lever ett tryggt och tillrättalagt liv tillsammans med sin man och deras två tonårsdöttrar i en Stockholmsförort där ytan är allt, och där det är viktigare att vara lyckad än lycklig.

När hon blir uppsagd från sitt jobb håller hon det hemligt för sin omgivning och börjar istället trassla in sig i lögner. Lögnerna växer och snart finner sig Amanda leva ett fullskaligt dubbelliv. På helgerna är hon den ansvarsfulla tvåbarnsmodern i villan i Bromma. I veckorna är hon den ensamstående flygvärdinnan i innerstan, som jobbar extra i en second hand-butik, får nya vänner och skaffar sig en yngre älskare.

Allt rullar på och Amanda trivs med sin nya tillvaro, ända tills den dag hon upptäcker att hon inte är den enda som ljuger.

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

13 kommentarer:

  1. Jag har inte läst något av henne. https://eggetbok.blogspot.com/2020/06/hett-i-hyllan-106.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet egentligen inte om det här passar mig, men jag börjar känna mig redo att försöka.

      Radera
  2. Den första har jag faktiskt läst..

    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2020/06/25/hett-i-hyllan-201/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var ju tvungen att kolla vad du tyckte om den 🙂 Du gillade ju!

      Radera
  3. Hoppas att du får glädje av dem i sommar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror att det snart kan vara dags.

      Radera
  4. Glömde.
    http://mosstanten.se/2020/06/25/hett-i-hyllan-61-hostlegender/

    SvaraRadera
  5. Känner inte till de böckerna. Min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.com/2020/06/hett-i-hyllan-254.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är nog inte så kända. Tror inte jag hade hört talas om dem innan jag fick dem.

      Radera
  6. Jag har missat just de där men gillar att koppla av med en feelgood emellanåt. När jag har lässvackor är de det bästa sättet att återfå läslusten. Mina hetingar är två noveller på Letton: https://bokdivisionen.wordpress.com/2020/06/25/hett-i-hyllan-karlen-en-nattlagesnovell-port-michele/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar egentligen feelgood, men det blir inte att jag läser det så ofta.

      Radera
  7. Jag läser just nu Fröken Liljekonvalj av samma författare. För mig är det en ny författarbekantskap och jag är egentligen inte nån stor läsare av feelgoodgenren. Boken jag läser har ett inslag av spänning i sig och så handlar det om bloggning och sociala medier. Fröken Liljekonvalj passar mig perfekt! Så kanske att jag kikar mer på dessa böcker sen. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg Fröken Liljekonvalj någonstans häromdagen. Kände att jag blev lite nyfiken på den. Men jag borde nog läsa de två jag har av henne först.

      Radera