måndag 13 augusti 2012

Tematrio - Titelefternamn

Ännu ett titeltema från Lyran har dykt upp. Uppgiften i veckans Tematrio är: Berätta om en roman/novell/text med ett efternamn i titeln!

Den här gången kan jag faktiskt inte stå emot...

1. Dolores Claiborne handlar om en kvinna som tar hand om en gammal invalidiserad tant. Den gamla tanten är rik och när hon plötsligt dör vill polisen gärna prata med Dolores. De får veta lite mer än de bad om, bland annat vad som egentligen hände när Dolores man dog många år tidigare.

2. Flickan som älskade Tom Gordon vet jag att jag nämnt förut och den är så bra att den förtjänar att nämnas igen. Här är det en nioårig flicka som går vilse i skogen. Hennes enda sällskap är en Walkman på vilken hon lyssnar på en baseballmatch, där hennes hjälte Tom Gordon spelar.

3. Boken Stark handlar om en författare (Thad) som inte säljer så bra. Därför bestämmer han sig för att börja skriva under pseudonym (Stark). Av olika skäl bestämmer sig Thad för att sluta skriva de där böckerna som Stark, trots att de säljer bra. Dessutom bestämmer han sig för att ta död på Stark. Detta uppskattas inte alls av Stark...

Och jo, alla böckerna är skrivna av Stephen King (en outtömlig källa till Tematrio och allt annat också).

16 kommentarer:

  1. Tre av mina favorit Stephen King =D Jag brukar rekommendera Flickan som älskade Tom Gordon till de som inte är säkra på att de skulle gilla "typiskt Stephen King".

    Stark är en bok jag måste läsa om.

    Igår var jag i bokhandeln och köpte lite böcker. Då började min favorittjej därinne berätta för en annan kund hur hon älskar Stephen King. Kunden började högljutt påstå att Stephen King var psykotisk (!). Hon verkade tro att han var död också så hon måste ha fått något om bakfoten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker också övertyga motvilliga människor att läsa Flickan som älskade Tom Gordon.

      Skulle gärna vilja säga till den där kunden att Stephen King kommmer aldrig att dö :)

      Radera
  2. Dolores Claiborne tog jag också;-) men de andra känner jag inte till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dolores verkar vara en populär tjej :)

      Radera
  3. Svar
    1. Ingen av dem är väl egentligen någon av Kings "stora" verk. Är man inte King-o-man så har man nog inte hört talas om dem.

      Radera
  4. Jag som tyckte att jag har läst massor av böcker av King, men så dyker det ständigt upp titlar som jag aldrig har hört talas om. Skumt!

    Ps: den 16:e kommer du att utmanas så håll utkik :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har ju skrivit ganska många och de flesta skönlitterära finns här hemma. Åtminstone de som översatts till svenska.

      Det låter spännande med en utmaning :)

      Radera
  5. Trodde hur länge som helst att Stark inte var ett namn, tills min litteraturlärare i gymnasiet en dag drog fram boken och pratade om den. Har dock aldrig kommit så långt som till att läsa den själv.

    Flickan som älskade Tom Gordon låter lite speciell, kanske får ta och kolla in den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Innan jag läste Stark så trodde jag att titeln var ordet stark. Det blir ju gärna så :)

      Flickan som älskade Tom Gordon är en väldigt speciell King-bok. Inte bara för att den är så tunn utan också för berättelsen.

      Radera
  6. Dom här tre av Stephen King har jag också läst. Dessutoim såg jag en man på Tivoli i Köpenhamn som var alldeles otroligt lik honom! Vem vet, kanske han också behöver åka karusell ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad läckert! Tänk om det var han :) Jag är för övrigt övertygad om att alla behöver åka lite karusell ibland.

      Radera
  7. Inget som jag läst, men de verkar intressanta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag rekommenderar alltid King, nästan allt han skrivit :)

      Radera
  8. Hahaha! Rent King-kärleksinlägg :D Och jag har inte läst någon av dem jag heller så nu har jag några böcker att köpa in :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, jag hoppas jag inte förlänger din läslista för mycket :) Men det är ju i alla fall King...

      Radera