söndag 27 maj 2018

Smakebit på søndag: Den lilla bistron i Bretagne

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare och stafettpinnen har nu tagits över av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Den här helgen blir det inte mycket läsning. Om ens någon. Min mamma, syster, bror och svägerska kom i fredags eftermiddag och åker hem i dag. När de har gjort det bär det iväg för att fira sambons mamma, vilket kommer att ta hela dagen. Lyckligtvis så har jag bett mig ledigt i morgon så att jag kan återhämta mig lite.

Boken jag läser nu, Den lilla bistron i Bretagne (Die Mondspielerin på tyska, vilken märklig översättning) av Nina George började med att jag, som aldrig har gillat vare sig Frankrike eller något franskt, kände en stor dragning till Bretagne. Att läsa böcker är verkligen ett nöje, det händer de mest oväntade saker.

Min smakebit är från sida 110.
"I morgon" infann sig inte nästa dag. Och inte dagen därpå heller.
    Sedan elva dagar tillbaka vaknade Marianne strax före soluppgången och promenerade genom den halvmörka skogen ner till havet. För varje dag blev hon starkare och livströttheten började försvinna; solen värmde hennes hud och havet tände ett nytt ljus i hennes ögon. Hennes knä värkte nästan inte alls.
    Varje morgon gick hon barfota ut i de skummande vågorna, men önskan att kasta sig ut i dem spolades obegripligt nog alltid bort av någon anledning.

28 kommentarer:

  1. Jag läste din recension av den förra boken av henne, eftersom vi kommer att resa till vissa av platserna som du hade märkt ut på en karta. Roligt när en bok får en att vilja åka till en plats man läst om. Tack för smakbiten, den här boken vill jag också läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det som fick mig att vilja åka till Bretagne var beskrivningarna i början, av bretoner. De ser sig tydligen inte som fransmän :)

      Radera
  2. Svar
    1. Då ska jag kolla vad du tyckte, när jag har läst ut den :)

      Radera
  3. en bok som verkar som perfekt sommarläsning, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Feelgood är perfekt på sommaren :)

      Radera
  4. Kan nog bli något av henne läst i sommar!

    SvaraRadera
  5. Dette høres ut som en herlig bok :)

    SvaraRadera
  6. Det här är en författare du gjort mig nyfiken på :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte nog bättre om den förra boken :)

      Radera
  7. Inte läst något av den här författaren. Än. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lättsamt och underhållande.

      Radera
  8. Tack för smakbiten! Är lite nyfiken på den boken.

    SvaraRadera
  9. Den ska jag läsa nu i början på veckan. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Tack för smakbiten! Antar att det är feelgood? Roligt när böcker kan överraska, ibland kan det verkligen vara helt oväntat vad man faktiskt gillar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den ska nog kunna kallas för feelgood. Det som lockade var några sidor i början där författaren beskrev vad som är typiskt bretonskt :)

      Radera
  11. Jag måste medge att jag inte läst många franska författare som jag gillat. Som att jag inte begriper mig på deras sätt att tänka och vara och leva. Men stort tack till smakbiten, det finns ju undantag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är vi två :) Jag brukar ha väldigt svårt att relatera till både karaktärer och deras agerande.

      Radera
  12. låter som en trevlig bok. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  13. Oläst författare för mig med, men verkar mysig :)

    SvaraRadera
  14. Det är rätt länge sen jag kände dragning till Frankrike, kanske jag skulle läsa den här?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, om du vill känna dig sugen på Frankrike så kan det vara en bra idé.

      Radera