måndag 17 september 2018

Film: Jumanji: Welcome to the jungle

Titel: Jumanji: Welcome to the jungle
Originaltitel: Jumanji: Welcome to the jungle
Genre: Äventyr
Regissör: Jake Kasdan
Manus: Chris McKenna, Jeff Pinkner, Scott Rosenberg, Erik Sommers
Skådespelare: Dwayne Johnson, Kevin Hart, Jack Black, Karen Gillan, Rhys Darby
Utgivningsår: 2017
Produktionsland: USA
Längd: 119 min
Serie: -
Såg den på blu-ray 17 augusti 2018




Handling
Fyra tonåringar upptäcker ett gammalt tv-spel de tidigare aldrig hört talas och blir snabbt fängslade av spelets djungelmiljöer. De antar spelfigurernas personor: spelnörden Spencer blir en orädd äventyrare, sportfånen Fridge förvandlas till ett geni, den populära tjejen Bethany blir till en medelålders manlig professor och den väna Bethany transformeras till en tuff krigare. De inser snart att målet med att spela Jumanji inte är att vinna – det är att överleva. För att klara spelet och återvända till verkligheten oskadda måste de ta sig an sitt livs farligaste äventyr, upptäcka vad Alan Parrish lämnade efter sig för 20 år sedan och förändra sättet de ser på sig själva.

Min kommentar
Jag är generellt väldigt tveksam till remakes, speciellt när jag har gillat originalet. Jumanji är en sådan film, men några kollegor tyckte den här nya var bra så till slut ramlade den ner i min elektroniska varukorg.

Detta är en mer modern version, med TV-spel som bas. Trots att jag inte gillar just den typen av spel (den där man går runt och får ledtrådar av olika karaktärer och ska plocka med sig olika saker för att gå vidare till nästa nivå) så uppskattar jag faktiskt upplägget. Framför allt gillar jag att det ironiseras över spelvärldens stereotyper och speciellt gillar jag de roliga och annorlunda styrkorna/svagheterna.

Här är det många kända ansikten, bland annat ett väldigt oväntat, men glatt, återseende av Tim Matheson. De ögonen känner jag igen överallt. Annars är det Jack Black som sticker ut här, han kan till och med göra en tonårstjej intressant.

Det är väldigt fartfyllt, jag tycker det händer något mest hela tiden och rolighetsfaktorn är hög. Filmen är ganska charmig och väldigt underhållande. Slutet känner jag mig dock lite tveksam till.

Jag tror att jag tycker bättre om originalet (det kan bero på Robin Williams), men jag tycker att de har behandlat originalet med respekt. Grunden är visserligen densamma, men de har inte försökt göra samma film. Jag gillar det.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 606 betyg).
IMDb hade den 7,0 i genomsnitt (beräknat på 194 672 betyg).
Jag ger den 3,5.


Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar