lördag 29 september 2018

"Inga gudar jämte mig" av Caroline Eriksson

Författare: Caroline Eriksson
Titel: Inga gudar jämte mig
Genre: Thriller
Antal sidor: 314
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Svenska mord 2
Förlag: Bokförlaget Forum
Utgivningsår: (original) 2014 (min) 2014
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 13 september 2018




Första meningen: Det är det tredje mystiska dödsfallet i bygden på kort tid.

Baksidetext
Länsman Lidéns hud knottrar sig av obehag. För första gången har han tvingats ge order om en gravöppning med efterföljande obduktion. I den värmländska socknen Silbodal har rykten länge florerat att den begravde handelsmannen inte dött av naturliga orsaker, och nu står det klart att han har blivit mördad med arsenik. Det visar sig snart att han inte är den ende församlingsbo som blivit förgiftad. Lidén börjar utreda dödsfallen och tvingas inse att spåren leder rakt in i prästgården.

När kyrkoherden Anders Lindbäck år 1861 anländer till det problemtyngda Silbodal är han efterlängtad. Han tar tag i det utbredda fylleriet, är generös mot fattiga och är en skicklig predikant. Att Lindbäck lever med två kvinnor, hustrun Charlotta och husmamsellen Johanna, är något man har överseende med.

Trots prästens framgångar gör hans alltmer nyckfulla beteende att Johanna och Charlotta blir oroliga. Är det problemen i socknen som jagar Lindbäck eller är det något annat, något mörkare?

Min kommentar
För drygt tre år sedan läste jag den första delen i den här serien om svenska mord, Djävulen hjälpte mig knockade mig fullständigt och när jag hittade Inga gudar jämte mig på bokrean 2016 så tvekade jag aldrig. Av någon anledning så har den förblivit oläst väldigt länge, men nu var det äntligen dags. Det här fallet, med prästen Anders Lindbäck kände jag inte till sedan tidigare.

Starten på en är väldigt viktig för mig, att vi liksom inte kommer på kant direkt och att jag kommer in i den snabbt. Den här lyssnade jag på i början, mot bättre vetande skulle man kunna säga. Jag vet att jag inte gillat uppläsaren tidigare och vi klickade inte nu heller. Tyvärr så förstörde nog detta den viktiga starten. Allt beror nog dock inte på uppläsaren av de första 70 sidorna.

Många gånger känns det som en uppräkning av händelser, inte som en berättelse och jag upplever allt som lite oinspirerat. Inte researchen, som verkar gedigen, utan berättandet. Jag blev aldrig riktigt intresserad och läsflytet infann sig aldrig. Den främsta orsaken är att jag inte brydde mig om någon av huvudpersonerna. Visst fanns det människoöden som berörde, men de personerna lärde jag aldrig känna. Det gäller även Charlotta och Johanna. Jag hade velat veta mer om deras val att leva som de gjorde.

Prästen Anders... ja, vad ska man säga om honom? Ju galnare han blev desto längre bort från mig försvann han. Jag tyckte det var lite märkligt att så många ogifta kvinnor fick bo hos prästen utan att någon undrade. Var det för att han var gift eller helt enkelt för att man inte ifrågasatte en präst? Det är i alla fall inte svårt att förstå att det här fallet väcker nyfikenhet hos en författare och även om jag vet att jag aldrig kommer att få veta exakt vad som hände och varför så var jag tvungen att googla. Efter att jag hade läst ut boken. Även om det nu var lätt att gissa vad som skulle hända så ville jag ju inte förstöra allt genom att läsa "facit". Det hade onekligen varit intressant att få veta mer om hur det kunde bli som det blev. Jag tror inte att det är så enkelt att en tuff uppväxt automatiskt betyder att man blir kriminell/galen. I så fall skulle det finnas många, många fler. Men det är ju så klart behändigt att ha något att skylla på.

Förmodligen var mina förväntningar för höga, eftersom de baserades på Djävulen hjälpte mig, men Inga gudar jämte mig klarade inte att leva upp till dem.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Boktipsets estimerade betyg var 3,2 och genomsnittet 3,3 (beräknat på 29 betyg).
Goodreads hade den 3,57 i genomsnitt (beräknat på 28 betyg).
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Inga gudar jämte mig: Johannas deckarhörna, Mias bokhörna och Midnatts ord.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar