måndag 17 december 2018

Film: Mordet på Orientexpressen (2017)

Titel: Mordet på Orientexpressen
Originaltitel: Murder on the Orient Express
Genre: Crime
Regissör: Kenneth Branagh
Manus: Michael Green, Agatha Christie (bok)
Skådespelare: Kenneth Branagh, Penélope Cruz, Judi Dench, Johnny Depp, Michelle Pfeiffer
Utgivningsår: 2017
Produktionsland: USA | Malta
Längd: 114 min
Serie: -
Såg den på C More 16 november 2018





Handling
Vad som börjar som en extravagant tågresa genom Europa utvecklas snabbt till ett av de mest spännande mysterier som någonsin berättats. För en av tågets passagerare ska resan bli den allra sista, och alla övriga medresenärer är misstänkta. Tiden är knapp och en man måste lösa pusslet innan mördaren slår till igen.

Min kommentar
Agatha Christie var min ingång till deckare. Skulle man kunna säga. Ofta gick jag bet på att avslöja mördaren, bland annat i Mordet på Orientexpressen. Den har ett slut som jag faktiskt kommer ihåg. Det händer inte speciellt ofta. Man skulle kunna tycka att det kanske förstör spänningen i filmen, men så är det inte. Vägen till slutet är också intressant.

Mitt stora problem med Agatha Christie är att jag inte varit så förtjust i hennes huvudkaraktärer. Poirot har jag aldrig gillat, han är alltid så dryg. Jag vet inte om det beror på att jag har blivit äldre eller om den här versionen av Poirot är annorlunda, för nu gillar jag honom. Och då tycker jag ändå inte om Kenneth Branagh.

Det är en hel del kända ansikten här, det blev lite "där är ju han" "och titta, där är ju hon", vilket alltid är kul. Det är också roligt att se Johnny Depp i en roll som inte är (så) utflippad. Michelle Pfeiffer är som vanligt trevlig att se, hon är alltid bra. Generellt så tycker jag att alla spelar över, men det hör ju lite till i en film som utspelar sig på 30-talet. Det är bra gjort och jag tycker att det syns att de har roligt.

Jag kan inte påstå att det är nagelbitsspänning här, men det är lite nerv ändå. Själva upplösningen kommer lite plötsligt och man får liksom inte riktigt reda på hur Poirot kom fram till sin slutsats. Det är lite underligt i en film som är nära två timmar lång.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 877 betyg).
IMDb hade den 6,5 i genomsnitt (beräknat på 163 386 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

8 kommentarer:

  1. Vill se den! :) Gillar verkligen boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev så glad när jag såg att den gick på C More. Det är ju liksom en riktig klassiker :)

      Radera
  2. Den verkar sevärd! Jag gillar Poirot, men även Miss Marple så Agatha Christies böcker går oftast hem hos mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag slukade Agatha Christies böcker när jag var runt 20. De var liksom min ingång till tyngre grejer :) Sevärd är filmen helt klart.

      Radera
  3. Jag håller med dig om allt du skriver om filmen. Inte så spännande, men snyggt gjord. Jag gillar 30-talstemat inklusive humorn. Jag tänkte faktiskt inte på att filmen var så lång som den var.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte det kändes så konstigt att slutet kom så plötsligt. Plötsligt fick man bara lösningen serverad, utan någon som helst förvarning. 30-talstemat var riktigt bra gjort.

      Radera