torsdag 11 april 2019

Hett i hyllan #191

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Den sista från december 2015. Förutom julklapparna då...
Även John Grishams Juryn kommer från det där fantastiska stället i Malmö där man kan byta böcker, Bokbytet. Detta sägs vara första delen i serien om Jack Brigance. Andra delen dök upp här i Hett i hyllan för drygt en månad sedan...

Juryn, eller A time to kill, har ju blivit filmatiserad och jag har sett den minst två gånger. Det är en väldigt bra film och eftersom boken nästan alltid är bättre så måste ju den vara fantastisk. Där finns många favoritskådespelare, bland annat Sandra Bullock och Matthew McConaughey. Nåväl, boken... jag måste nog faktiskt lägga till John Grisham på den där långa listan över presumtiva författare i Vi möts igen-utmaningen.

Så här står det på baksidan:
Clanton, Mississippi. En tioårig flickas liv krossas för alltid av två berusade och hänsynslösa unga män. Den lilla stadens vita invånarmajoritet reagerar med fasa och chock på det vidriga brottet. Tills flickans svarte far skaffar ett automatgevär - och tar rättvisan i egna händer fylld av sorg och vanmakt.

I tio dagar flammar de brinnande korsen i Clanton. I tio dagar bryts tystnaden i staden av krypskytteeld. I tio dagar och varar den rättegång som blir centrum för världens uppmärksamhet - rättegången där den unge försvarsadvokaten Jake Brigance kämpar först för att rädda livet på sin klient ... och sedan för att rädda sitt eget.

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

10 kommentarer:

  1. Det där är hans bästa!
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2019/04/11/hett-i-hyllan-139-2/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj! Ja, filmen är ju riktigt bra så... :)

      Radera
  2. Grisham har jag läst någon bok av men tyckte inte de funkade för mig då. Kanske jag borde prova igen. Min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.com/2019/04/hett-i-hyllan-191.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har skrivit så många böcker och några av dem är faktiskt inte speciellt bra, medan andra är bra på riktigt.

      Radera
  3. Har aldrig varit intresserad av Grisham. Jag har en annan bok för hett i hyllan dennna veckan.

    https://mittbokintresse.blogspot.com/2019/04/hett-i-hyllan-vecka-15-2019.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man inte gillar rättsthrillers, eller vad man ska kalla dem, så är ju inte Grisham rätt :)

      Radera
  4. Grisham måste väl vara en av de mest filmatiserade författarna? Men jag har aldrig läst honom. Själv bjuder jag på kongolesisk uppväxtskildring: https://bokdivisionen.wordpress.com/2019/04/11/hett-i-hyllan-imorgon-fyller-jag-tjugo/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte hur många av hans böcker som har blivit film, men jag har nog sett de flesta av dem :)

      Radera
  5. Älskar de böckerna jag läst av Grisham. Juryn är en av dem. Har även sett filmen.
    Här kommer min heta bok: https://lenasgodsaker.blogspot.com/2019/04/hett-i-hyllan-191.html

    SvaraRadera