tisdag 23 april 2019

Veckans topplista: Rosa bokomslag

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Veckans topplista som sköts av Johannas deckarhörna.

Veckans tema: Rosa.

Rosa är ingen favoritfärg, faktum är att jag nog tycker en aning illa om den. Därför är det kanske inte speciellt gott om rosa böcker i hyllan, men några har jag ju hittat. Gemensamt har de att de är väldigt gamla, alla utgåvorna är från början av 80-talet. Det måste ha varit ungefär då som rosa var modernt.

1. Brott och straff av Fjodor Dostojevskij
2. 1984 av George Orwell
3. Garp och hans värld av John Irving
4. Mistrals dotter av Judith Krantz
5. Skärseld av Linda Lovelace

20 kommentarer:

  1. Dostojevskijs bok är en av mina favoriter, har denna rosa i min bokhylla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har funderingar på att läsa om den.

      Radera
  2. Jag gillar rosa men det var nog ett tag sedan det var populärt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog inte något rosa alls egentligen i mitt hem. Tycker inte om den färgen :)

      Radera
  3. Svar
    1. Det var min första Irving. Det blev betydligt fler efter den :)

      Radera
  4. Härligt med lite 80-tals böcker! Mistrals Dotter känns väldigt bekant, kan hända att jag läst den för längesedan. Tack för roliga tips! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan kanske också ha sett Mistrals dotter som TV-serie :)

      Radera
  5. Mistrals dotter var en favorit en gång i tiden både i bokform och på tv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag gillade den också, både som bok och TV-serie. Då. Nu tror jag inte att jag skulle uppskatta den.

      Radera
  6. 1984 och Brott och straff har jag i min hylla också men med helt andra omslag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessa är ju från 80-talet, båda två :)

      Radera
  7. Just det, så där ser mitt ex av Brott och straff ut också, det brukar jag ha med då det frågas efter rosa omslag, men idag hade jag glömt den boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är den första jag tänker på när det handlar om rosa :)

      Radera
  8. Dostojevskij och John Irving har jag läst. evt har jag sett Mistrals dotter som TV - serie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har väldigt tydliga bilder från Mistrals dotter som TV-serie, trots att det var väldigt längesedan.

      Radera
  9. Garp har jag läst och den borde jag ha, men är min rosa???

    SvaraRadera
  10. Mina föräldrar har Mistrals dotter i den utgåvan. Den har jag läst en par gånger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara läst den en gång och nu blir det nog inte fler.

      Radera