torsdag 18 april 2019

Hett i hyllan #192

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Dags för julklapparna 2015 då. De som fortfarande är olästa.
Det blir alltså ännu en John Grisham den här veckan. Gray mountain är en av hans nyare böcker, den kom på svenska just 2015 faktiskt.

Gray mountain verkar vara en av de där typiska Grisham-böckerna. Den sorten som han brukar vara så bra på. Jurister som hjälper den lilla människan. John Grisham har ju väldigt länge varit en favoritförfattare och det är obegripligt att jag har så många som sex böcker av honom i hyllan som jag ännu inte har läst. Det måste åtgärdas.

Så här står det på baksidan:
När de amerikanska bankerna börjar vackla 2008 förlorar den unga framgångsrika advokaten Samantha Kofer sitt jobb på en av de stora advokatfirmorna i New York. Över en natt byts det trendiga jobbet på Manhattan ut mot en juristfirma i den lilla hålan Brady i Appalacherna. Juristfirman drivs av fyra samhällsengagerade kvinnor och till en början kan Samantha Kofer inte förstå hur hon ska kunna stå ut med jobbet och med tillvaron i Brady. Men snart ska livet i Brady visa sig vara något helt annat än vad hon har kunnat föreställa sig. Runtomkring staden breder skogsskövlingen ut sig. De stora kolbolagen hindras inte av berg, skogar eller hus. Där de har kört fram finns bara förstörelse kvar. Men hur skaffar egentligen bolagen sin mark? Samantha dras in i ett spel där storföretagen inte skyr några medel och där den lilla människans kamp för att överleva är en kamp mot klockan.

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

6 kommentarer:

  1. Den här har jag läst. Den gjorde att jag sackade efter i läsningen sen av hans böcker...
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2019/04/18/hett-i-hyllan-140/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ajdå, det låter inte bra. Så det gick från en av hans bästa förra veckan till en av hans sämsta den här veckan...

      Radera
  2. snyggt omslag, här är mitt bidrag:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/04/en-nypa-salt-hett48.html

    SvaraRadera
  3. Min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.com/2019/04/hett-i-hyllan-192.html

    SvaraRadera
  4. och min hyllvärmare här:

    https://mittbokintresse.blogspot.com/2019/04/hett-i-hyllan-vecka-16-2019.html

    SvaraRadera