torsdag 4 april 2019

Hett i hyllan #190

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Ännu en från december 2015.
Ett tag var jag väldigt ofta i Malmö och då passerade jag vid flera tillfällen en affär som hade en skylt där det stod Bokbytet. Det gjorde mig nyfiken så jag googlade och upptäckte att det är en så kallad LSS-verksamhet som pysslar med precis det som det låter som. Alltså stegade jag in där en dag med två böcker att byta bort. En av böckerna jag hade med mig hem var Conn Igguldens Stäppens krigare.

Jag har hört så otroligt mycket om Igguldens böcker, det finns en del bokbloggare som säljer in honom rätt hårt. Skulle man kunna säga. Detta är då första delen i serien som kallas Erövraren. Någon gång kommer den alldeles säkert att bli läst. Jag vet inte om jag hoppas att jag ska gilla den. Han har ju skrivit ganska många böcker...

Så här står det på baksidan:
Temujin är bara 11 år gammal när han skickas till sin moders stam för att hitta en hustru men under hans vistelse där dödas hans far, khan över Vargarna. Klanen fryser ut familjen och de lämnas utan mat eller tak över huvudet för att svälta ihjäl på den hårda Mongoliska stäppen. Temujin får en hård start i vuxenvärlden och tvingas lära sig att övervinna naturens faror och människans ondska.

Temujin bygger upp en ny klan av människor som inte tillhör någon stam och han drömmer om att förena de krigande folken, men för att göra det måste fienden slås ner. När han går i krig mot tartarerna för att hämnas sin faders död tar han kommandot över Vargarna och de andra stammarna. Steg för steg närmar han sig drömmen om en khan över alla folken på den enorma oceanen av gräs - en khan under namnet Djingis.

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

11 kommentarer:

  1. Det är ingen bok jag läst. https://eggetbok.blogspot.com/2019/04/hett-i-hyllan-89.html

    SvaraRadera
  2. Sonen har läst många böcker av Iggulden
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2019/04/04/hett-i-hyllan-139/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att jag snart ska läsa en :)

      Radera
  3. Har läst den serien och några andra av Igguldens serier och har gillat alla. Min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.com/2019/04/hett-i-hyllan-190.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är ju väldigt produktiv och många verkar ju tycka att böckerna är bra.

      Radera
  4. Har läst några av hans böcker och gillat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska bli spännande att få veta om jag gillar också :)

      Radera
  5. MItt bidrag denna vecka

    https://mittbokintresse.blogspot.com/2019/04/hett-i-hyllan-vecka-14-2019.html

    SvaraRadera
  6. Har läst två hela serier och påbörjat den tredje av Iggulden. Gillar hans böcker väldigt mycket.
    Här kommer min heta bok: https://lenasgodsaker.blogspot.com/2019/04/hett-i-hyllan-190.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, ja det måste du ju göra. Kanske får läsa denna snart då :)

      Radera