måndag 13 januari 2020

TV-serie: Designated survivor #3 (2019)

Titel: Designated survivor
Originaltitel: Designated survivor
Genre: Thriller
Skapad av: David Guggenheim
TV-bolag: Netflix
Skådespelare: Kiefer Sutherland, Kal Penn, Adan Canto, Anthony Edwards, Julie White
Premiär: 2019-06-07
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 10
Avsnittslängd: ca 50 min
Såg den på Netflix december 2019-januari 2020




Handling
Det är dags för val och Tom Kirkman ställer upp som oberoende kandidat. Är det verkligen möjligt att vara oberoende politiker? Och är det möjligt att driva en valkampanj utan smutskastning?

Min kommentar
Efter andra säsongen av Designated survivor blev jag rent förskräckt när jag upptäckte att serien var nedlagd av ABC. Cliffhangern som vi blev lämnade med var inte nådig. Tack och lov så tog Netflix över och gjorde en tredje säsong. Det är jag så tacksam för.

Som vanligt är mitt minne lite dåligt och det är inte förrän jag ska sätta ihop det här inlägget som jag inser att cliffhangern blev utan förklaring. Dessutom var en del favoriter från förra säsongen puts väck. Vad hände egentligen med Lyor, Trey, Andrea och Kendra? Nåja, det var ju uppenbarligen ingen stor grej eftersom jag inte ens kom på det förrän nu.

Designated survivor blir än mer lik West Wing, men den här tredje säsongen så gör de det riktigt bra. Här finns så många intressanta karaktärer, komplexa sådana. Oftast. En del är rejält enkelspåriga och det är också de som jag inte tycker om. Seth är så självklar som min favorit och han är nog den enda som jag hade kunnat tänka mig att ha som vän i verkligheten. Dr Greene, Anthony Edwards från Cityakuten, dyker upp (i en annan roll så klart, men för mig är han för evigt dr Greene). Han känns lite slemmig från början, men han vinner i längden.

Jag gillar att Tom Kirkman i stort sett kräver att alla ska spela rent. Vilket ju inte alla gör riktigt, men jag tycker det är en extra krydda att jag inte alltid är säker på de olika karaktärernas agenda. Förutom Lorraines då. Hennes agenda är glasklar. Om än kolsvart. Den lite krystade tråden med Hannah Wells återupprättar henne för mig och tråden knyts ihop till slut.

De stora frågorna här är om det är möjligt för en politiker att inte bete sig som en politiker. Om det är ursäktat att frångå sina principer i det lilla för att vinna det stora, där man kan göra mer nytta. Det är inte alltid ens jag själv har svar på det.

Tredje säsongen verkar faktiskt bli den sista och detta är ett värdigt avslut. Det här är lika bra som första säsongen och de tre sista avsnitten sträcktittar vi på. Nästan andlösa.



TV Time har serien 8,82 i genomsnitt.
IMDb har serien 7,6 i genomsnitt (beräknat på 67 301 betyg).
Jag ger den 4,0.
Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien kan ännu inte köpas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar