onsdag 16 januari 2013

"I fyra par skor" av Detta Prada

Genre: Drama
Antal sidor: 378
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Mimer bokförlag
Utgivningsår: (första) 2012 (min) 2012
Format: e-bok
Källa: Rec ex
Utläst: 31 december 2012






Första meningen: Det här var ingen bra dag att försöka sätta sig över sitt öde.

Baksidetext
En underhållande samtidsroman med filosofiska undertoner. Styrs våra liv av slumpen eller de val vi gör? Är vi helt fria som individer eller tvingas vi ta hänsyn till vår bakgrund och traditioner? I boken sammanvävs fyra människors liv i Stockholm. Fyra personer som drivs av inlärda sanningar om hur man ska vara eller bli någon. Händelser påverkar, utmanar och lockar dem över gränserna.

Fabio Sinclair Abascal har lämnat sitt jobb som lektor i litteratur på universitetet i Buenos Aires för att flytta till Elektra i Stockholm. I takt med att han försöker anpassa sig till det som är svenskt, finner han allt fler anledningar att ifrågasätta sin identitet i grunden.

Elektra Kouklakis är PR-konsult och navigerar mellan chefens och kundens motstridiga krav, Fabios och sin pappas beroende - samtidigt som saknaden efter hennes mamma som har flyttat utomlands för alltid växer.

Peder von Essen, börsens yngste VD och Elektras kund, försöker sätta begreppet medarbetarvärde på kartan för att starta en förändringsepidemi som ger efterskalv i hela näringslivet.

Jacqueline Hansen, Peders oönskade tonårsdotter, lockas av jobb som eskortflicka i London, för att bli någon annan än den som har fel i hjärnan. Ända tills hon träffar Fabio, som hjälper henne med spanskan och att analysera El túnel av Sábato.

Min kommentar
Det här var ganska otäck läsning, inte för att det händer otäcka saker utan för att man kommer så nära, så nära. För det mesta känner jag mig som en fönstertittare och jag tror nog att det faktiskt är så; inga människor är helt igenom sympatiska om man tittar riktigt nära. Det är en väldigt obehaglig känsla.

Historien handlar om fyra totalt olika personer, men allt eftersom historien fortskrider så upptäcker man att de inte är så olika ändå. Alla fyra vill egentligen bara bli omtyckta för sin egen skull, men i jakten på självförverkligande ändrar de så mycket på sig själva att de blir helt oigenkännliga. Och inte heller speciellt lätta att tycka om. Problemet är ju också att man inte kan förverkliga sig själv samtidigt som man ändrar på sig för att passa någon annan.

Somliga i berättelsen går över lik för att vinna framgång, andra förminskar sig själva så till den grad att de nästan helt försvinner. Alla val vi gör får dock konsekvenser, det är något som huvudpersonerna kanske inte alltid tänker igenom innan de agerar. Det finns inget som heter slump utan allt är en konsekvens av något annat.

Det finns dock en del som stör mig och naturligtvis gäller det korrekturläsningen. Alla de där genitivapostroferna som dök upp här och där gjorde mig nästan skogstokig, jag avskyr verkligen när språket anglifieras och korrekturläsare bör veta att genitivapostrof inte används i svenskan, förutom när det verkligen behövs för tydlighetens skull, som när ett namn slutar på s. Oftast behövs det inte ens då. Likaså tycker jag nog att man bör veta att fönsterbleck inte stavas med ä. Såvida det nu inte handlar om bläck som man har i/på fönstret. Petitesser kan man tycka, men det är väldigt störande för mig.

Det här är en debut som bådar gott och om författaren släpper ännu en bok så är det inte omöjligt att jag läser den också.

Detta var ett recensionsexemplar från Mimer bokförlag. Tack så mycket!

Boktipset hade inget estimerat betyg, eftersom det var så få satta. Bara fyra stycken och deras genomsnitt var 3.75. Jag ger den 4.0.


Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om I fyra par skor: Lotten, och dagarna går... och Olika sidor.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.

8 kommentarer:

  1. Den här ligger fortfarande och väntar på mig. Är riktigt sugen på den men har inte kommit till skott än...

    SvaraRadera
  2. Verkar verkligen vara en intressant bok :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var den och för mig var det en ganska annorlunda bok också :)

      Radera
  3. Jo, det stämmer nog att man kände det som om man tjuvkikar. Den var både behaglig och obehaglig samtidigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland kände jag mig riktigt obekväm faktiskt, det var som att ha ett titthål in i människors liv.

      Radera
  4. Den här boken har jag sett och funderat på. Verkar vara riktigt intressant.

    Jag retar mig också på språk- och korrekturfel. Ärligt talat kan det förstöra en hel bok om det är en massa småfel här och där. Jag vill helst sitta med rödpennan och stryka då. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det där med korrekturläsning är viktigt och visst kan sådana fel förstöra en hel bok. Det har jag känt många gånger. Jag längtar också efter rödpenna i de lägena :)

      Radera