lördag 5 januari 2013

Läsplanering januari 2013

I höstas, när alla utom jag läste skräckböcker, blev jag så otroligt sugen på att krypa ihop i ett hörn och frossa i skräck. Alltså gör jag januari till min skräckmånad, det är i alla fall fortfarande tillräckligt mörkt och dystert för att det ska hjälpa till med stämningen. Det blir kanske inte renodlad skräck, det är ju lite svårt att veta hur otäck en bok är innan man läst den, men jag har gjort min bedömning utifrån genre och andra bokbloggare. Lite otäckare en vanligt bör det bli i alla fall. Dessa hoppas jag hinna med.

Någon i din säng av Andreas Roman. Verkar vara fortsätting på Mörkrädd, som jag tyckte var riktigt, riktigt otäck. Hyllvärmare. Redan utläst.

En hjärtformad ask av Joe Hill. Har han bara bråkdelen av sin fars talang så tror jag det räcker för att skrämma mig.

Kritikern av Dean Koontz. Ett osäkert kort numer, men jag hoppas detta är den gamla, otäcka Koontz. Böcker om böcker.

Evig natt av Michelle Paver. Det är nästan så jag hoppas på riktigt kallt väder när jag läser denna.

Tistelblomman av Amanda Hellberg. Tredje delen om Maja Grå.

Människohamn av John Ajvide Lindqvist. Hoppas denna är lika bra och otäck som Låt den rätte komma in.

Kaninhjärta av Christin Ljungqvist. Mycket otäckt har jag läst om denna.

20 kommentarer:

  1. Åh vad roligt, jag har både sug efter skräck och deckare så kör deckare den här månaden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det faktiskt kul att frossa i en genre :)

      Radera
  2. Mökrrädd tyckte jag var otroligt bra! Jag är dock rätt skräckkänslig även om jag då och då dras till den genren ändå. Jag läste Dean Kontz Psykopaten för några år sedan och får fortfarande mardrömmar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan nog säga att jag har en skräckblandad förtjusning för skräckgenren :)

      Radera
  3. Härligt med en skräckmånad! :D Ser fram emot att läsa vad du tycker om böckerna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kändes som att det var dags nu, man måste ju passa på innan det blir ljusare tider :)

      Radera
  4. Kaninhjärta var en av 2012:s favoriter :) Hoppas du kommer tycka om den!

    SvaraRadera
  5. Är det nyaste Dean Koontz? Måste, måste läsa mer av honom snart. Länge sen nu.

    Väntar med spänning vad du tycker om Tistelblomman sen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tror jag, men den släpptes i juni så den är ju inte direkt purfärsk.

      Radera
  6. Smart! Köra temamånad. Det ska jag också göra i framtiden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det liksom bara blev tvunget att göra så. I år ska jag försöka ha lite framförhållning och läsa skräck till hösten :)

      Radera
  7. Tistelblomman gillade jag. Ska bli spännande att se vad du tycker om den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om den är lika bra som de andra så kommer jag att tycka om den :)

      Radera
  8. Skräck är ju inte riktigt min "grej". Får se om jag ändå blir lockad...;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är skönt att vi inte har alltför lika boksmak, då hade det blivit riktigt otäckt :)

      Radera
  9. Hu, det här är verkligen inget för mig ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas på en riktigt skräcklig månad :)

      Radera