måndag 22 februari 2021

Film: Greyhound (2020)

Titel: Greyhound
Originaltitel: Greyhound
Genre: Krig
Regissör: Aaron Schneider
Manus: Tom Hanks, C.S. Forester (bok)
Skådespelare: Tom Hanks, Matt Helm, Rob Morgan, Michael Benz, Stephen Graham
Utgivningsår: 2020
Produktionsland: USA
Längd: 91 min
Serie: -
Såg den på Apple TV+ 22 januari 2021





Handling
I en berättelse inspirerad av verkliga händelser från slaget om Atlanten, leder kaptenen Ernest Krause en konvoj av allierade skepp med tusentals soldater till andra världskrigets frontlinjer. Helt utan flygskydd i fem dagar måste kaptenen och hans konvoj strida mot fiendens u-båtar för att kunna ge de allierade en chans att vinna kriget.

Min kommentar
Jag hade egentligen, efter mina vanliga vedermödor, valt en annan fredagsfilm, men så kom det ett mejl där det fanns en bild på Tom Hanks. I en film som heter Greyhound. Som bara går på Apple TV+. Jag frågade sambon om vi hade det, det hade vi inte, men vi kunde skaffa det. Så det gjorde vi. Vad gör man inte för en film om konvojer och ubåtar med Tom Hanks...

I början av filmen så är jag nog mest förvirrad. Mängder av marina termer kastas fram och tillbaka. Det tar ett tag innan jag reder ut det mesta, men mycket hänger jag nog inte med på. Ingenting förklaras och här finns inga dramainslag överhuvudtaget (jo, en liten, liten tillbakablick finns), allt fokus är på att hålla ordning på var jagarna, ubåtarna och konvojen är. Det är så uppfriskande. Och filmen blir så kort utan alla utvikningar. Här finns bara fartygen, männen, fienden.

Jag är så imponerad över att de lyckades föra krig med den tekniken de hade på 40-talet. Det var inte som nu, när det sitter en finnig 19-åring och fipplar med en joystick. Allt räknades ut för hand och snabbt måste det gå. Att de kunde läsa sina plottertavlor... Kommunikationen sköttes genom att två underofficerare/meniga pratade i "telefon", sedan stod andra och upprepade all information till den som skulle ha den. Otroligt.

Det är inte speciellt svårt att föreställa sig att det var precis så här att korsa Atlanten under andra världskriget, med vargflocken ylande runt omkring. För mig är det en pulshöjare. Hanks är briljant som vanligt. Inga överdrifter. Inget drama. Bara ett stenansikte. Så trovärdigt.

Greyhound är ett praktexempel på hur det kan bli när man skalar av allt onödigt. Vem har egentligen tid för självförverkligande eller privat drama när man är under ständig attack? Jag gillar det.



Letterboxd hade den 3,1 i genomsnitt (beräknat på 28 731 betyg).
IMDb hade den 7,0 i genomsnitt (beräknat på 66 226 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar