måndag 8 februari 2021

TV-serie: The flight attendant (2020)

Titel: The flight attendant
Originaltitel: The flight attendant
Genre: Thriller
Skapad av: Steve Yockey, Chris Bohjalian (bok)
TV-bolag: HBO
Skådespelare: Kaley Cuoco, Michiel Huisman, Zosia Mamet, Michelle Gomez, T R Knight
Premiär: 2020-11-26
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 8
Avsnittslängd: ca 45 min
Såg den på HBO januari-februari 2021





Handling
Flygvärdinnan Cassandra Bowden vaknar upp i bakrus på ett hotellrum i Bangkok, med en död person bredvid sig: passageraren från första klass som hon raggade upp kvällen innan. Chockad berättar hon inget för någon, utan går till jobbet som vanligt och flyger därifrån. Men frågan kvarstår - kan hon verkligen vara en mördare?

Min kommentar
TV-serier har en strykande åtgång här, även om konsumtionstakten har avtagit en aning nu när sport och annat har kommit igång igen. Det svåra är egentligen inte att hitta en TV-serie att titta på, det svåra är att plocka russinen ur den enorma kakan. Av någon anledning så har vi mer och mer halkat in på HBO när det gäller serier. De vi har sett där har hållit en betydligt högre nivå än de på andra streamingtjänster. Om man är väldigt generell. I alla fall... The flight attendant verkade kul så den fick det bli. På HBO.

Skamligt nog så får jag erkänna att jag inte kände igen namnet Kaley Cuoco, som spelar huvudpersonen. Inte förrän jag såg henne och nästan skrek "Det är ju Penny i Big Bang Theory!". Jodå, det stämmer och hon är fullkomligt lysande i den här rollen som gravt alkoholiserad, men ändå fungerande. Hon bär hela serien på sina axlar, skulle nog jag påstå.

Från början tyckte jag inte om Cassie, hon är verkligen ingen sympatisk personlighet. Efter hand så kommer en väldigt tragisk bakgrund fram, vilket så klart inte är en ursäkt men väl en förklaring. Ju mer jag får veta om henne desto mer tycker jag om henne. Jag blir engagerad i henne och hennes upplevelser. Jag vill att det ska gå henne väl. Michelle Gomez gör en briljant yrkesmördare, med en sjukt charmig accent. Och T R Knight... så kul att se honom i något igen. För mig kommer han dock alltid att vara George O'Malley.

Det här är en väldigt spännande serie och eftersom avsnitten är förhållandevis korta så blir det oftast två på raken. Jag är, så klart, lite skeptisk mot inslaget med de dödas röster, men jag vänjer mig. Det blir också lite spretigt, eventuellt, när man försöker klämma in ännu en thrillertråd, för en helt annan karaktär, men det funkar ändå helt okej. Just den tråden kanske förresten fortsätter i nästa säsong. För jodå, det är redan bestämt, det kommer en andra säsong. Redan i år sägs det.

Om man ska försöka beskriva The flight attendant så är det en psykologisk thriller kombinerad med romantisk komedi. Med en rejäl nypa barndomstrauma och en hel del svart humor. Jag ser verkligen fram emot nästa säsong.



TV Time har serien 9,54 i genomsnitt.
IMDb har serien 7,1 i genomsnitt (beräknat på 18 198 betyg).
Jag ger den 4,0.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

2 kommentarer: