måndag 1 februari 2021

TV-serie: Nightflyers #1 (2018)

Titel: Nightflyers
Originaltitel: Nightflyers
Genre: Science fiction
Skapad av: Jeff Buhler
TV-bolag: Syfy
Skådespelare: Eoin Macken, Gretchen Mol, David Ajala, Sam Strike, Jodie Turner-Smith
Premiär: 2018-12-02
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 10
Avsnittslängd: ca 45 min
Såg den på Netflix november 2020-januari 2021





Handling
Året är 2093 och ett team vetenskapsmän ger sig iväg på en resa ut i rymden för att ta den första kontakten med utomjordiskt liv. När skrämmande och våldsamma incindenter inträffar börjar teamet misstänka varandra och inser att det är något ombord på Nightflyer tillsammans med dem. Det är upp till besättningen att rädda skeppet och sig själva.

Min kommentar
Hösten 2019 läste jag George R R Martins kortroman Nightflyers. Den var inte så bra som jag hade hoppats, men jag kände mig övertygad om att det hade gått att göra en bra TV-serie av den. Som den ju faktiskt redan hade blivit, upptäckte jag redan då. Dock undrade jag hur man hade lyckats dra ut på den här korta berättelsen till att bli nästan tio timmar. Nu vet jag.

Efter första avsnittet så känns TV-serien exakt lika konstig som boken och jag får känslan av att ha missat flera avsnitt. Det är väldigt många fler karaktärer än i boken (tror det var tio där), hela skeppet är fullt. Av galna vetenskapsmän och, faktiskt, galna alla andra också. Alla verkar ha en egen agenda och ingen av de "nya" karaktärerna tillför något. Faktum är att serien knappt handlar om någonting.

För att de "nya" karaktärerna ska ha någon anledning att vara där så har det hittats på mängder av sidohistorier, som är osammanhängande och helt onödiga. De gör bara att allt blir otroligt utdraget. Allt är bara konstigt och ologiskt. Mängder av saker som händer har ingen mening alls. Jag är av den bestämda uppfattningen att det hade räckt med max fyra avsnitt för att få till det här.

Sista avsnittet blir nästan som en parodi och jag skrattar högt flera gånger, vilket naturligtvis inte passar sig alls egentligen, men det blir så outsägligt fånigt. Jag får känslan att man har plockat bitar från alla bra science fiction-/skräckfilmer, slängt ner allt i en mixer och kört igång. Personligen så tycker jag att det borde vara förbjudet att påstå att något är "baserat på" en bok, i det här fallet så kanske 5% kommer från kortromanen och resten är något de knåpat ihop på egen hand. Jag noterar att George R R Martin inte står med under rubriken Creator på IMDb.

Nightflyers är i sina bästa stunder ganska snygg, men outhärdligt långdragen. Endast min inneboende envishet och vägran att ge upp gör att jag tar mig igenom dessa tio avsnitt.



TV Time har serien 7,46 i genomsnitt.
IMDb har serien 5,9 i genomsnitt (beräknat på 11 593 betyg).
Jag ger den 2,0.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar