måndag 22 februari 2021

The Stand #1 (2020)

Titel: The stand
Originaltitel: The stand
Genre: Fantasy
Skapad av: Josh Boone, Benjamin Cavell, Stephen King (bok)
TV-bolag: CBS
Skådespelare: James Marsden, Odessa Young, Alexander Skarsgård, Amber Heard, Jovan Adepo
Premiär: 2021-01-15
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 9
Avsnittslängd: ca 55 min
Såg den på HBO februari 2021




Handling
Mänsklighetens öde vilar på den 108-åriga mor Abagails och ett fåtal överlevares sköra axlar. Deras värsta mardrömmar förkroppsligas i en man med ett dödligt leende och outsägliga krafter: Randall Flagg – den svarte mannen.

Min kommentar
Så var det då dags till slut. Att ge sig på den nya filmatiseringen av The stand (Pestens tid). Det var nästan 40 år sedan jag läste det som jag har kommit att betrakta som, inte bara Stephen Kings allra bästa bok, utan även den bästa bok jag någonsin har läst. Dessa snart fyra decennier gör ju så klart att jag egentligen bara minns grundhistorien och känslan, men till hjälp för minnet har jag också den gamla TV-serien, från 1994, som jag har sett ett flertal gånger. Senast var bara för en handfull år sedan.

De första två eller tre avsnitten är så otroligt röriga. Av någon anledning så börjar vi nästan i slutet och får bakgrunden i snabba tillbakablickar. Det får till följd att det blir så många hopp mellan karaktärer och tidslinjer att jag är nära att ge upp. Det blir liksom inte spännande när man börjar i slutet. Resultatet blir också att det saknas massor, både vad gäller bakgrund, karaktärsuppbyggnad och nerv. Man struntar alltså i det som gör boken så bra och det som King typ är bäst på.

För mig blir det här alldeles för tydligt, att det liksom handlar om striden mellan "det goda" och "det onda". Det är som att de verkligen försöker trycka ner det i halsen på en. Det är också på tok för förenklat med den gigantiska skillnaden mellan "rätt" och "fel". Å andra sidan... om jag ska välja mellan en het Alexander Skarsgård eller en gammal och trött Whoopi Goldberg...

Personligen tycker jag att castingen var bättre i den gamla TV-serien, men den är inte så oäven här heller. Alexander Skarsgård är riktigt bra, men varför i hela friden måste han sväva? Det blir ju bara töntigt. King gör ingen riktig cameo, han är bara med på en bild. Och jag bara måste nämna Trashcan man... han är så mycket over the top att jag bara blir trött.

Att filmatisera The stand är nog att betrakta som ett omöjligt uppdrag, speciellt om man bara gör den knappt nio timmar lång. De lyckades ändå bättre 1994. Trots att den faktiskt var betydligt kortare...



TV Time har serien 8,74 i genomsnitt.
IMDb har serien 5,5 i genomsnitt (beräknat på 13 043 betyg).
Jag ger den 3,5.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar