torsdag 8 april 2021

Hett i hyllan #295

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Ännu en från födelsedagsfirandet i maj 2017.
Snövit ska dö av Nele Neuhaus blev jag nyfiken på första gången jag såg den.

Bara titeln på denna gör ju att i alla fall jag blir väldigt sugen på att läsa och så är det dessutom en tysk deckare. Det händer ju inte alltför ofta att jag läser det. Suget gick kanske inte över, men minskade rejält när jag upptäckte att detta är ännu en av de där serierna som det handskas oförsiktigt (och förvirrat) med. I Sverige kallas (kallades) detta för första delen. I Tyskland är det den fjärde delen. Jag vet att det finns väldigt många människor som inte bryr sig om vilken del i serien en bok är. Jag är inte en av dem. Det är snarare så att jag känner att jag missar massor om jag dels inte får vara med från början, dels blir jag oerhört förvirrad om jag skulle läsa i fel ordning så att saker som händer i senare böcker redan har hänt i mitt huvud. Och tvärtom. Jag har ännu inte bestämt mig för hur jag ska göra.

Så här står det på baksidan:
En grå och regnig novemberdag finner några byggarbetare skelettet efter en ung flicka på den gamla övergivna militärflygplatsen utanför Frankfurt. Kort därefter blir en kvinna nedknuffad från en gångbro vid motorvägen inte långt därifrån. Kriminalpoliserna Pia Kirchhoff och Oliver von Bodenstein upptäcker snart att spåren efter de båda händelserna pekar åt samma håll, och deras efterforskningar leder till det förflutna. Mer än tio år tidigare försvann två tonårsflickor, Laura och Stefanie, i den pittoreska lilla byn Altenhain. Trots bristen på säkra bevis pekades Stefanies tjugoårige pojkvän Tobias ut som förövare och dömdes till fängelse. Nu är han ute och har återvänt till sitt barndomshem. Där möts han av bybornas fientlighet och misstänksamma blickar – och kanske mer än så. Kvinnan som knuffades från bron visar sig nämligen ha en koppling till Tobias. Pia Kirchhoff och Oliver von Bodenstein försöker bringa klarhet i överfallet, men hindras av en mur av tystnad. När ännu en flicka försvinner i Altenheim börjar en häxjakt i byn.
Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

12 kommentarer:

  1. Jag har läst en bok av Nelhaus och jag tror att det är denna. Tyvärr var den inte riktigt min kopp te.
    http://mosstanten.se/2021/04/08/hett-i-hyllan-100-en-stamtavla/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är nog egentligen ganska nyfiken på den här, tror faktiskt inte att jag har läst en enda tysk deckare.

      Radera
  2. Den har jag läst och nästa del också och gillade dem båda. Min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.com/2021/04/hett-i-hyllan-295.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske skulle den passa på en tur till Tyskland. När det nu blir okej igen...

      Radera
  3. Den är bra! Men det är märkligt med översättningen, jag tror t.o.m. att man hoppat över delar framöver.

    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2021/04/08/hett-i-hyllan-240/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har för mig att jag såg att det var en del konstigheter en bit framåt i serien. Det kan ha varit då som jag gav upp...

      Radera
  4. Hmm, en bok jag också är intresserad, om de bara hade översatt alla böcker till svenska i kronologisk ordning, jag är sådan som du som vill läsa deckare i rätt ordning.

    https://mittbokintresse.blogspot.com/2021/04/hett-i-hyllan-vecka-14-2121.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer nog förmodligen att läsa den här ändå, men jag gillar det inte alls.

      Radera
  5. Frågan är om de tre första inte var lika bra och sen kanske det hände någon stor förändring till fjärde delen så man kunde se den som ettan? Äsch, jag vet inte. Jag har lyssnat på en thriller av Juli Zeh men annars är det nog klent med tyska deckare. Hos mig är det språk idag: https://bokdivisionen.se/2021/04/08/hett-i-hyllan-riddar-kasus-hjarta-och-andra-sagor-om-grammatik/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker ju att jag kanske själv vill bestämma om en bok är bra eller dålig. Speciellt när det är en serie. De två första böckerna i, till exempel, Harry Hole-serien är inte speciellt bra, men karaktären etableras där och jag tror inte att jag hade fått samma förståelse för honom utan den början.

      Radera