måndag 5 april 2021

TV-serie: Deutschland 89 #3 (2020)

Titel: Deutschland 89
Originaltitel: Deutschland 89
Genre: Thriller
Skapad av: Anna Winger, Jörg Winger
TV-bolag: UFA Fiction
Skådespelare: Jonas Nay, Maria Schrader, Sylvester Groth, Svenja Jung, Uwe Preuss
Premiär: 2020-09-28
Produktionsland: Tyskland
Antal avsnitt: 8
Avsnittslängd: ca 50 min
Såg den på SVT Play mars 2021





Handling
Serien utspelar sig när Berlinmuren faller. Då vänds agenten Martin Rauchs värld upp och ner. Martin och hans kollegor i Östberlin står helt rådvilla inför en oviss framtid och inom östtyska statsmakten och säkerhetstjänsten regerar kaoset. Konfronterade med en ny världsordning måste de uppfinna sig själva på nytt.

Min kommentar
Eftersom jag hade glömt det mesta när jag tittade på Deutschland 86 så tänkte jag att jag inte skulle göra samma misstag igen, att låta det gå många år mellan säsongerna. När jag såg att Deutschland 89 fanns att streama på SVT Play så var jag ganska snabb med att börja titta. Och ja, det hjälpte nog. Lite.

Jag kan inte låta bli att undra var i hela friden musiken är. De två första säsongerna ackompanjerades av den fantastiska musik som fanns på 80-talet. Den är helt försvunnen här. Det är dessvärre inte det enda som är bort. Tyvärr saknas, fortfarande, det som gjorde första säsongen så bra. Fokus ligger (nästan) bara på de komplicerade spionrelationerna. De vanliga mänskliga relationerna lyser med sin frånvaro.

Allt är otroligt rörigt. Alla spionerar på alla och alla dessa treställiga förkortningar som spionorganisationer tydligen måste ha gör mig bara förvirrad. Så här var det alldeles säkert, men det gör det tyvärr inte mindre rörigt. Jag vet inte vilka som skrämmer mig mest; de hjärntvättade fanatikerna som verkligen tror på det de gör eller de som bara gör det för pengarna. Eller jo, förresten... jag vet precis vilka som är mest skrämmande.

Jag har, av förklarliga skäl, inte vetat speciellt mycket om DDR, men jag tror att hela den här trilogin har varit ganska rättvisande. Om än dramatiserad och i vissa fall till och med överdriven. De autentiska bilderna, från bland annat murens fall, berör mig i alla fall. Jag blir nästan lite tårögd där. Annars så lyckad inte heller den här tredje säsongen beröra mig lika mycket som den första.

Den ofrivillige spionen Martin Rauch har varit en intressant person att följa. Nu hoppas jag att Deutschland 89 är slutet och att han i fortsättningen får leva i fred. Ostörd av allehanda spioner. Det har han sannerligen förtjänat.



TV Time har serien 9,1 i genomsnitt.
IMDb har serien 7,8 i genomsnitt (beräknat på 1 587 betyg).
Jag ger den 3,5.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar