tisdag 13 april 2021

Tisdagstrion: Väderstreck i titeln

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: Väderstreck i titeln.

Den här var svår. På riktigt. Jag fick gräva djupt (som i långt tillbaka) för att hitta något jag kunde använda. Till slut fick jag ta med en som jag inte har läst, men som står i hyllan. Nu när jag är klar så ser jag att jag faktiskt lyckades få med alla fyra väderstreck på tre böcker 😁

1. Nord och syd av John Jakes är en helt fantastisk första del i en fantastisk trilogi om släkterna Hazard och Main, som börjar 1842. TV-serien är inte heller fy skam.

2. Öster om Eden av John Steinbeck är också en släktsaga. Jag såg TV-serien först (den från 1981) och tyckte så mycket om den att jag var tvungen att läsa boken också.

3. Väster om friheten av Thomas Engström har jag då inte läst, men den verkar vara något slags spionthriller. Den utspelar sig tydligen i Berlin, även om det låter som att den börjar i Marrakech.

28 kommentarer:

  1. Det var svårt jag fick ta böcker jag vill läsa bland annat Thomas Engströms bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här var nog det svåraste temat.

      Radera
  2. inte läst dessa, gillade Öster om Eden med James Dean

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den med James Dean har jag nog inte sett.

      Radera
  3. Snyggt att få med alla väderstrecken! Öster om Eden vill jag läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var mer tur än skicklighet 😁

      Radera
  4. Intressant trio. Nord och syd måste jag titta närmare på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. John Jakes hade jag som favorit för några decennier sedan. Fantastiskt bra böcker skrev han, tyckte jag då.

      Radera
  5. Har aldrig hört talas om Nord och syd - det ska man kanske ändra på!
    Vi är många som hamnat hos Steinbeck ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar vara många som har missat John Jakes. För mig är det svårbegripligt 🙂

      Radera
  6. Steinbeck var inte så svår att komma på. Den läste jag inom ramen för Vargnatts klassikerutmaning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste den under min klassikerperiod på 80-talet 🙂

      Radera
  7. Steinbecks bok dyker upp lite över allt idag! Men det tycker jag är rimligt, jag gillade den.

    SvaraRadera
  8. Nord och syd har jag sett som film. Öster om Eden har jag läst och tror mig också ha sett som film. Väster om friheten kände jag inte till

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är i alla fall några som har läst/sett Nord och Syd. Jag trodde att det var många fler.

      Radera
  9. Alla fyra väderstreck hos mig med fast en annan Nord och syd, Gaskells klassiker.

    SvaraRadera
  10. Nord och syd kommer jag ihåg som en TV-serie ja. Och de andra två hade jag också med :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar finnas ett begränsat urval titlar med väderstreck i 🙂

      Radera
  11. Nord och syd tyckte jag också var given idag!

    SvaraRadera
  12. Väster om friheten är den enda jag inte läst. Tack för tips!

    SvaraRadera
  13. Nord och Syd och Öster om Eden är med i min trio också.

    SvaraRadera
  14. Ja du fick i varje fall en variation, jag kom bara på norr ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade en idé, innan jag började, att jag skulle ha en av varje och det gick ju. Till min stora förvåning 😁

      Radera