måndag 19 april 2021

Film: Locked down (2021)

Titel: Locked down
Originaltitel: Locked down
Genre: Dramakomedi
Regissör: Doug Liman
Manus: Steven Knight
Skådespelare: Anne Hathaway, Chiwetel Ejiofor, Ben Kingsley, Dulé Hill, Jazmyn Simon
Utgivningsår: 2021
Produktionsland: Storbritannien | USA
Längd: 118 min
Serie: -
Såg den på HBO 26 mars 2021





Handling
Paxton och Linda är ett par i slutskedet av sitt förhållande, men bor fortfarande ihop eftersom landet sattes i lockdown. Paxton är permitterad från sitt jobb och Linda tvingas att avskeda folk över Zoom. Paxton blir erbjuden ett extrajobb av sin chef, att frakta värdefullt gods från affärer och liknande som måste stänga på grund av restriktionerna. För att kunna ta jobbet måste han använda en falsk identitet. Endast ostraffade tillåts köra de här turerna och han har en prick i registret. Ett av stoppen är på Harrods, som har en mycket värdefull diamant.

Min kommentar
Lite mot bättre vetande så valde jag Locked down som fredagsfilm. Jag trodde egentligen inte att den var något att ha, men jag var så väldigt nyfiken. Och ibland så har jag ju fel. Förväntningarna var obefintliga, vilket ju ibland kan rädda en film. Jag vet inte om det var det som hände här, men den var inte fullt så dålig som jag hade trott.

Det börjar bra. Igenkänningsfaktorn är stor. Filmen fångar verkligen de där små detaljerna som alla som jobbat hemifrån det senaste året kan känna igen sig i. Alla dessa digitala möten. Hur man verkligen går varandra på nerverna när man hela tiden är hemma. Tillsammans. Det finns en väldigt lågmäld och underfundig humor som lyser igenom även i det mörkaste mörka.

Tyvärr så är filmen helt otroligt mycket för lång. Det finns inte tillnärmelsevis tillräckligt med substans för de nästan två timmarna. Det kan ju förstås ha varit meningen att göra det utdraget och lite långtråkigt för att riktigt visa hur trist allt är. Enligt min mening så hade 30-40 minuter lätt kunnat ha tagit bort. Till exempel kunde man ha tagit bort hela den där kuppen, som bara blir tramsig. Eller så kunde man ha låtit filmen faktiskt handla om den. Nu blev det en löjlig kvart på slutet. Nåja, det var kul att få se Harrods igen.

Det vimlar av kändisar här. Förmodligen tackade alla ja, de hade ju inget att göra de heller. Till och med Eva Röse dyker upp en liten stund. Både Anne Hathaway och Chiwetel Ejiofor är bra i alla fall. De andra är mest som bifigurer. Det som ändå gör mest intryck på mig är Anne Hathaways outfits. Och då menar jag inte jobbkläderna. Pyjamasarna hon har på sig... jag villhöver dem!

Locked down hamnar precis på axelryckningsbetyget. Det är så den känns. Om man har två timmar att avvara så kan den vara värd en titt.



Letterboxd hade den 2,2 i genomsnitt (beräknat på 9 623 betyg).
IMDb hade den 5,2 i genomsnitt (beräknat på 7 021 betyg).
Jag ger den 3,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar