måndag 19 april 2021

TV-serie: White gold #1 (2017)

Titel: White gold
Originaltitel: White gold
Genre: Komedi
Skapad av: Damon Beesley
TV-bolag: BBC
Skådespelare: Ed Westwick, James Buckley, Joe Thomas, Linzey Cocker, Lauren O'Rourke
Premiär: 2017-08-18
Produktionsland: Storbritannien
Antal avsnitt: 6
Avsnittslängd: ca 30 min
Såg den på Netflix april 2021





Handling
I 1980-talets Essex är den kaxige försäljaren Vincent Swan och hans skrupelfria team beredda att göra vad som helst för att få kunderna på kroken – inklusive att ljuga.

Min kommentar
White gold är en gammal serie, tydligen från 2017, men jag hade helt missat den. Dessutom tror jag att jag missade att den var gammal. Brittiska TV-serier brukar passa mig, även vad gäller humor. Tyvärr så verkar jag ha glömt att britter har två olika typer av humor. Detta är uppenbarligen den andra sorten.

Humorn är lite för låg för mig, tänk typ kiss- och bajshumor, och det blir för plumpt. Jag har uppenbara problem med att förstå humor som går ut på att någon/några beter sig som svin. En inkompetent och ganska korkad assistent är inte heller speciellt kul. Vissa saker är dock roliga och det händer att jag skrattar, men det är nog egentligen ett krav att man har den här speciella humorn om man ska gilla serien.

Vilket kräk han är, Vincent, och jag kan inte annat än tycka att han får vad han förtjänar. Det enda tråkiga är att det drabbar andra, som till exempel hans fru. Hur i hela friden kan hon stå ut?! Man tror att det inte kan bli värre på den där firman, men där finns ännu ett svin, Brian. Jag vet inte vem av dem som är värst. De två förbättrar inte direkt säljares rykte. Den enda sansade där verkar vara Martin. Han har det inte lätt.

Det som på något sätt gör den White gold värd att se är soundtracket. I vilket fall så gör musiken att det blir bättre. Här är det massor av härlig 80-talsmusik att njuta av. Det har kommit en andra säsong, men jag är osäker på om jag verkligen vill se den.



TV Time har serien 7,78 i genomsnitt.
IMDb har serien 7,4 i genomsnitt (beräknat på 9 534 betyg).
Jag ger den 3,0.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar