fredag 23 december 2011

Same same, but different

Ja, jag erkänner. Jag är inte bara beroende av böcker, enkäter är också kul. Den här hittade jag hos beas bokhylla.

1. Den värsta läsupplevelse du haft?
Oj, jag kan faktiskt inte minnas något sådant tillfälle. Även om jag läst usla böcker så vill jag inte gärna tänka på dem som hemska läsupplevelser.

2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Stekta gröna tomater av Fannie Flagg. En underbar bok (och film) som får mig att må bra.

3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
Nja, Varsel (The Shining) och Jurtjyrkogården av Stephen King kanske. Åtminstone var de riktigt otäcka.

4. Vad använder du som bokmärke?
Jag har x antal magnetbokmärken som jag använder. Fattar inte hur man klarar sig utan.

5. När brukar du läsa? Hemma, på jobbet, på morgonen, på förmiddagen, på kvällen, innan du lägger dig...?
Jag pendlar ca en timme, sammanlagt varje dag, med tåg till jobbet, där är väl min mesta lästid. Och så läser jag ju innan jag somnar också. På helgerna läser jag när som, när jag har tid.

6. Vilken var den första bok du läste?
Jag har ingen aning. Jag minns Pricken av Margret Rey, Djuren i Gamla Skogen av Colin Dann och massor av Plupp-böcker av Inga Borg. Om någon av dem var först kommer jag inte ihåg.

7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?
Svår fråga. Jag gillar inbundet mest för det är snyggast i bokhyllan, men när det gäller pris och användarvänlighet så vinner pocket.

8. Vilken bok läser du nu?
Under kupolen av Stephen King.

9. Och vilken sida är du på?
243 (av 1178, pust).

10. Brukar du lämna "kännetecken" i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom & andra barbariska åtgärder?)
Nej, hemska tanke.

11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
Som första kontakt spelar både omslag och titel roll, men om boken inte verkar intressant så kan den vara hur snygg den vill. Jag väljer den inte ändå.

12. Sidantalet, då?
Låt mig säga så här... en riktigt tjock bok lockar mig många gånger mer än en tunn.

13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
Nej, skulle aldrig falla mig in.

14. Finns det någon bok du läst flera gånger?
När jag var ung hände det om det var böcker jag tyckte riktigt mycket om. Nu finns det på tok för många böcker och alldeles för lite tid för att jag ska läsa om något. Kanske någongång om jag läst ikapp eller blir fattig.

15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
Nej

16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Jag har gett bort någon bok, men då har jag haft dubletter. Ja, jag klänger mig maniskt fast vid mina böcker.

17. Tar du med dig boken du läser på toa?
Nej, det har egentligen bara hänt med en bok och det var Varsel av Stephen King. Den kunde jag bara inte lägga ifrån mig förrän den var utläst.

18. Just det, läser du i badrummet?
Nej.

19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?
Sedan 1991 har jag skrivit upp alla böcker jag läst och sedan julen 2008 har jag också ett fantastiskt program på datorn. I julklappsbytet nyligen fick jag bland annat en läsdagbok av min hemliga bokvän, Fiktiviteter, där tänkte jag skriva upp böcker jag läser som jag lånar på biblioteket. Det passar jättebra nu, eftersom jag kommer att låna en del där nästa år.

4 kommentarer:

  1. Kul lista, jag kanske knycker den :) Ville bara berätta att jag på Konsum här i stan hittade Ragusa-chokladen! Vilken lycka! Jag köpte med mig två stycken hem och lät familjen få smaka den här gången, nu är de lika sålda som jag. Tack för den angenäma introduktionen.

    SvaraRadera
  2. Även här är vi ganska lika, du och jag. Enkäter får en ju att bli ivrig att svara själv. Men det får nog bli till efter julen tror jag. Ha en skön helg med mycket lästid!

    SvaraRadera
  3. @Kristina: Vad kul! Visst är den god :)

    SvaraRadera
  4. @boktok: Ja, nu ska man ägna sig åt mat, klappar och varann. Och böcker så klart :) God jul!

    SvaraRadera