lördag 3 december 2011

Var kommer böckerna ifrån?

Helg igen och då är det dags för Annikas bokbloggsjerka. Veckans fråga är...

Hur får du tag på dina böcker? Köper du eller lånar du dem? Finns det någon internetbokhandel som du anlitar oftare än andra? Kort sagt: beskriv hur du får tag på dina böcker som trängs i bokhyllan och som gör allt för att fånga ditt intresse.

Jag köper mina böcker och i 99% av fallen så handlar jag på AdLibris. Ibland händer det att jag handlar på cdon också, om de har något alldeles extra att erbjuda.

En fysisk bokhandel går jag gärna in i och tittar runt, men det slutar sällan med köp. Jag kan ju få dubbelt så många böcker om jag handlar online. Jag känner mig heller inte tvingad att stödja den vi har här i stan, för den är så oerhört dålig och har i stort sett alltid varit. Antikvariat har vi inget där jag bor (vi hade ett, men det fanns baar ett väldigt kort tag), men om jag råkar se ett så går jag gärna in där också.

Biblioteket ja, där har jag inte lånat något sedan jag jobbade på ett i början av 80-talet. Japp, det är sant. Jag har tänkt att det ska bli bättring på det nu, för jag har ju skaffat både läsplatta och lånekort, så nu ska här lånas e-böcker. Om jag får. Till min stora förvåning så har biblioteket ett tak på hur många e-böcker som får lånas ut varje månad. När jag skulle låna förra veckan så var taket nått och ingen i hela kommunen kunde låna e-böcker sista veckan i november. "Riktiga" böcker känns inte som att det är någon idé att försöka hitta där. När jag varit och tittat runt så känns det lite som att jag har nyare böcker än vad de har. Jag verkar bo i en fullständigt "bokointresserad" stad och jag hoppas verkligen jag kan få komma härifrån snart.

Många böcker får jag ju förstås också, det finns alltid en lång önskelista till födelsedag och jul. Några recensionsex har jag aldrig fått, jag har nog inte riktigt fattat hur man får tag på dem. Än.

18 kommentarer:

  1. Det var det sjukaste jag hört, varför har man ett tak för det!? Måste kollas upp hur det ligger till på mitt närmaste bibliotek, jag är nämligen också lite inne på att skaffa läsplatta, har en iphone där jag kan läsa men skärmen är ju så liten, hade varit kul med något större. :)

    SvaraRadera
  2. @marie: Ja, du kan tro att jag blev förvånad. Tänk om det gällt vanliga böcker också...

    SvaraRadera
  3. Va tråkigt att det är så dåligt på ert bibliotek! Vårt som finns precis där jag bor är inte heller så där jättebra, men där jag går i skolan finns ett suveränt så jag lånar alltid där. :)

    SvaraRadera
  4. Åh puh, vad skönt att jag inte är den enda som inte förstått det där med hur recensionsex fungerar ännu! Om det är beroende på hur många läsare man har kanske jag är lite för liten för det ändå :P

    SvaraRadera
  5. Jag går gärna i bokhandlar för att kolla in vad som finns men handlar böcker där gör jag i princip aldrig. Håller med dig att man får så mycket mer på nätet. Har tom fått min mamma att använda sig av adlibris, hon som helst inte handlar på nätet.

    SvaraRadera
  6. Vad konstigt att biblioteket bara lånar ut ett visst antal e-böcker! Undra vad det beror på?

    SvaraRadera
  7. Når der ikke ligger en rigtig god boghandel der hvor man bor, er det jo fantastisk at vi kan købe bøgerne på internettet!

    SvaraRadera
  8. Som jag har förstått det så hamnar inte e-böckerna och de "vanliga" böckerna i samma ersättningskategori (eller vad man ska kalla det). Jag tror att det är lagstadgat var vanliga böcker får kostar att låna ut men e-böckerna kostar biblioteken 20 kr/st som betalas till Elib som ägs av fyra stora bokförlag. Än så länge verkar det inte vara någon lagändring på gång heller men biblioteken försöker jobba för det.

    Annars handlar jag också nästan alltid på Adlibris. Vill jag även handla musik eller film blir det cdon som jag har fraktfritt via personalkortet på jobbet.

    SvaraRadera
  9. Antikvariat glömde jag! De är ju trevliga.

    SvaraRadera
  10. @BokParadiset: Förhoppningsvis kommer jag snart att flytta härifrån till en större stad. Man får hoppas att det är bättre där.

    @Boksluten & Cissi: Att biblioteket betalar 20 kr för varje e-bok som lånas, det har jag hört. Men att sätta ett max-tak på antal utlånade verkar vara väldigt underligt. Jag har inte hört om något annat bibliotek där ett max-tak nåtts. Antingen har de väl inget eller så är det väl tilltaget. I alla fall kändes det riktigt snopet när jag skulle låna och inte fick. Det gör ju åtminstone inte mig till en nöjd biblioteksbesökare.

    SvaraRadera
  11. @Biblofilter: Visst är det härligt med internet. Jag kommer inte ens ihåg hur jag gjorde innan det fanns :)

    @Västmanländskan: Jag önskar så att det fanns ett antikvariat här.

    SvaraRadera
  12. @Vargnatt: Om du kommer på hur man gör recensionsex, berätta för mig då :)

    @Bokfröken: Jag är glad bara att min mamma använder dator, men handla online det kommer hon nog aldrig att göra. Hon är snart 75 år :)

    SvaraRadera
  13. Jag har fått några rec.ex. Skrev modigt till förlaget och presenterade mej och vips hade jag boken i postlådan! Så det gäller att surfa runt på förlagens hemsidor och kontakta dem om man blir intresserad av någon bok.

    SvaraRadera
  14. Jag vill inte bli av med alla lokala bokhandlar så jag handlar där också. Om jag får bra service i alla fall (och i en får jag verkligen det!). Ang. recensionsexemplar så leta på förlagens hemsidor. Ibland kan man bara fylla i ett formulär så skickar de hem böckerna.

    SvaraRadera
  15. På mitt bibliotek får man låna 3 per vecka. Det funkar, men jag har ett lånekort i jobbet också. Då kan jag låna 6 ,,:-)

    SvaraRadera
  16. Vilket trist bibliotek! Men går det inte att beställa/önska att de köper in nya böcker? Här kostar det ingenting och jag lämnar ofta inköpsförslag på nya böcker och hittils har alla köpts in:-)

    SvaraRadera
  17. @boktok73 och Lotten: Jag ska prova det där när jag sett vad Tomten kommer med på julafton :)

    @Anna: Här i kommunen får man bara låna två e-böcker per vecka. Förutom då när det totala maxtaket nåtts. Då får ingen låna någon bok alls.

    @klok som en bok: Jag är ju inte direkt någon stamkund på biblioteket. Än. Kanske kan jag bli det om jag någongång läser ikapp de böcker som redan står i hyllan (troligt... not).

    SvaraRadera
  18. Åh, här får man ju goda tips om recensionsex!
    Vad tråkigt om ditt bibliotek inte är bra. Jag har aldrig försökt låna e-böcker på mina närstående bibliotek, men man får jättebra service och de har okej utbud på vanliga böcker.Dom börjar ju känna mig också vid det här laget!

    SvaraRadera