söndag 21 januari 2018

Smakebit på søndag: Vattenänglar

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare och stafettpinnen har nu tagits över av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Efter drygt fyra års uppehåll är det dags att plocka upp serien om Malin Fors igen. De där böckerna av Mons Kallentoft där de dödas röster är ganska högljudda. Vattenänglar är sjätte delen och än så länge tycker jag nog att anderösterna har hållit en ganska låg profil. Tack och lov. Det var väl mest på grund av dem som jag tröttnade lite. Och kanske lite beroende på Malin själv. Hon är inte direkt någon sympatisk figur och jag kan inte påstå att jag gillar henne, men hon har min sympati.

Min smakebit är från sida 228.
Malin kommer gående mot bilen och i det grå förmiddagsljuset ser hon glåmig ut. Bristen på sömn har gett henne svarta ringar under ögonen. och hon stannar, gnuggar sig i ögonen, skakar på huvudet som en blöt hund och Zeke hoppas att hon ska lyckas skaka ur sig allt det hon behöver, men han tvivlar.
    Hon tickar nu. Malin.
    Men kommer hon att explodera?
    Jag hoppas inte det, och vad kan jag göra?
    Prata med henne? men då blir hon vansinnig, sist jag frågade hur hon mådde fräste hon åt mig att sköta mitt.

34 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten. Det var precis de två sakerna som gjorde att jag gav upp serien...

    SvaraRadera
    Svar
    1. De där anderösterna var otroligt påträngande i några av böckerna, i denna är de väldigt nedtonade :)

      Radera
  2. Jag hann läsa fram t o m femte delen i den serien men sen tröttnade jag. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var efter femte delen som jag gjorde det långa uppehållet. Blev så less på de dödas röster.

      Radera
  3. Tack för smakbiten. Bara läst en bok av Kallentoft (Midvinterblod), har väl inte direkt blivit så frestad att fortsätta, men man kan ju missta sig. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om jag egentligen vill rekommendera serien om Malin Fors, en del gillar den, andra inte. Serien Kallentoft skriver med bland annat Lutteman är däremot riktigt bra :)

      Radera
  4. Tack för smakebiten, ja den ska jag med plocka upp för den var bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är nog ganska nöjd med den här boken i alla fall :)

      Radera
  5. Den här serien tänkte jag också läsa klart någon gång. Men gillade inte heller när andarna fick så mycket plats. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De har lugnat ner sig väldigt i denna. När de väl pratar så har de egna kapitel så det är lätt att hoppa över ;)

      Radera
  6. Jag har inte läst något av Kallentoft, kanske på grund av det där nu nämner. Är ju inte så förtjust i skräck heller...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade det varit skräck så skulle jag nog inte ha haft så mycket emot anderöster, men det här är deckare och de mördade liksom pratar med utredaren :)

      Radera
  7. Tack för smakbiten! Har läst en bok av Kallentoft, tror inte jag vill läsa flera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är nog en känsla man kan få :)

      Radera
  8. Jeg prøvde meg på en bok av Mons Kallentoft men fikk det ikke helt til. Jeg har ikke tenkt over det at den døde personen har en stemme før nå, men det har du rett i. Det synes ikke jeg så veldig mye om jeg heller :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De dödas röster störde mig inte så mycket i de första böckerna, men sedan blev de så väldigt högljudda. I den här har de blivit lite mer lågmälda igen :)

      Radera
  9. Ingen Kallentoft för mig, än iaf. Tack för smakebiten.

    SvaraRadera
  10. Tack för smakbiten. Jag har läst/lyssnat på några i den här serien men sen kände jag att det fick räcka, bland annat pga de saker som du nämner ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade väl också egentligen tänkt ge upp den här serien, men alla delarna fortsatte att ramla ner i min varukorg :)

      Radera
  11. Jag har läst nån av hans tidigare böcker. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  12. en av de få - för att inte säga två - titlarna jag läst av Kallentoft. tack för påminnelsen och smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan nog tycka att denna har potentialen att bli en av de bättre :)

      Radera
  13. Jag har tappat bort Kallentoft. Gillade de första böckerna, men sedan tyckte jag att det blev lite väl destruktivt. Kanske ska ge serien en ny chans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här började med en ganska okej Malin, men... ja, jag vet inte jag.

      Radera
  14. Den här serien har jag inte alls läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är i stort sett renodlade deckare, fast med anderöster :)

      Radera
  15. Tack för smakbiten. :) Jag har inte läst något av Kallentoft, men jag borde kanske ändra på det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här serien är lite speciell, eftersom den har de där anderösterna som pratar och så har vi ju huvudpersonen då, en alkoholiserad kriminalare som på något sätt hör de där rösterna :)

      Radera
  16. Jag fick senaste delen som recex och gillade den. Däremot har jag blivit litet avskräckt av vad jag läst om de föregående delarna som skall vara så destruktiva, jag är litet trött på sådant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, stackars Malin är oerhört destruktiv och det är lite jobbigt att läsa om hennes våndor, men annars (förutom anderösterna då också förstås) så är de bra :)

      Radera