lördag 20 april 2019

"Problemet med Henry och Zoe" av Andy Jones

Författare: Andy Jones
Titel: Problemet med Henry och Zoe
Genre: Feelgood
Antal sidor: 331
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The trouble with Henry and Zoe
Översättare: Ann Björkhem
Serie: -
Förlag: Louise Bäckelin Förlag
Utgivningsår: (original) 2016 (min) 2018
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 2 april 2019




Första meningen: Frågan som håller honom vaken är: Vad är värst, att gifta sig med fel kvinna eller att krossa hennes hjärta i småbitar inför etthundratjugoåtta bröllopsgäster?

Baksidetext
Henry och Zoe har mer gemensamt än vad de tror. Till exempel vill de båda till varje pris lägga det förflutna bakom sig.

Henry har precis övergett sin ungdomsförälskelse på bröllopsdagen och åker till London där han hoppas kunna bygga upp sitt liv på nytt. Zoe har sina egna skäl att se över sitt liv, och hon tänker göra det genom att lämna London och resa över hela världen medan hon funderar på vad hon egentligen vill ha ut av livet. Hon vet inte vart hon är på väg, men hon är övertygad om att hon ska dit ensam.

Om Henry och Zoe hade träffats för ett år sedan hade kanske allt sett annorlunda ut. Men det är inte så livet funkar och därför är den här boken inte heller en vanlig kärleksroman.

Min kommentar
Kärleksromaner brukar inte vara min grej och det kan vara därför som den här boken har stått och samlat damm i ett år. För visst låter det som en kärleksroman? Men för en gångs skull(?) så stämmer faktiskt baksidetexten. Detta är ingen vanlig kärleksroman.

Det blev lite segt i början, mest på grund av tillbakablickar och förklaringar. Och så blev jag så otroligt irriterad på Henry och hans sätt att sköta saker. Så där kan det gå när man blir matad med romantiska filmer från man är liten. Tänkte jag. När det vänder har jag ingen aning om, men plötsligt inser jag att jag verkligen gillar både Zoe och Henry, det är liksom omöjligt att inte göra det. Trots deras fel och brister. Eller kanske tack vare. De blir mänskliga och trovärdiga, både vad gäller agerande och tankar.

Trots att tempot är långsamt så tycker jag att det är ett bra driv framåt. Både saker och karaktärer utvecklas hela tiden. Här finns inga stora gester och det är förvånande osentimentalt. Till och med mejlen från mamma är befriade från sentimentalitet, sorgliga är de, men inte sentimentala.

Det som ändå får mig på fall riktigt ordentligt är tonen som genomsyrar hela boken. Det är roligt och charmigt, med en rejäl dos svärta. Lite som skrattblandad gråt. Och de roliga namnen på frisörsalonger (Love & Die, Hairy Krishna), tandläkarmottagning (32 white) och pub (Duck and Cover), det är ju obetalbart.

Slutet är det bästa tänkbara och jag vill verkligen läsa mer av Andy Jones nu.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 3,79 i genomsnitt (beräknat på 669 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigSpännande
FörutsägbarKlurig
LångsamTempofylld
OrdbajsigFåordig
MysigSuggestiv
MåbrabokTankeväckande
RörigGenomtänkt
SorgligRolig

Andra som bloggat om Problemet med Henry och Zoe: boktok73, hyllan och DAST Magazine.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar