onsdag 5 juni 2019

Månadsbokslut maj 2019

Antal lästa böcker i maj 2019: 6

28. Törst av Jo Nesbø
29. Första hösten - Blå gryning av E P Uggla
30. Causa mortis av Elias Palm
31. Dödsdömd av Sharon Bolton
32. Sprickor i jorden av Mariette Lindstein
33. Slaskjobbet av Christina Larsson

Antal lästa sidor: 2466
Genomsnitt/dag: 79
Genomsnitt/bok: 411

Snittbetyg: 3,5
Ingående i serie: 5
Påbörjade serier: 0
Avslutade serier (läst senast utgivna/översatta): 3

Kriminalroman: 3
Science fiction: 1
Thriller: 2

Boktolvan: 0 (6/12)
E-böcker: 0 (1/12)
Finish that series: 2 (8/18)
Hyllvärmare: 4 (18/36)
Vi möts igen: 1 (4/6)
Sist på serien?: 0 (2/6)

Kvinnor: 4
Män: 2
Duo: 0

Originalspråk (svenska): 4
Originalspråk (engelska): 0
Författare jag inte läst tidigare: 1
Biblioteksböcker/e-lib: 0

Ljudböcker: 0
Recensionsexemplar: 3

Antal nykomna böcker: 10
Antal bortskänkta böcker: 2

Månadens bästa: Törst av Jo Nesbø
Månadens överraskning: Slaskjobbet av Christina Larsson
Månadens besvikelse: Causa mortis av Elias Palm
Månadens roligaste: -
Månadens mysigaste: -
Månadens otäckaste: Sprickor i jorden av Mariette Lindstein

Kommentar:
Efter den smått fantastiska april, betygsmässigt, så blev det lite mer som vanligt i maj. Inga höga toppar och inga låga dalar, i egentlig mening. Sidantalet ligger stadigt på precis under 2500 och det är väl bara att acceptera att det är så det är nu.

Fem av böckerna jag läste ingår i olika serier och tre av dem är senast utgivna/översatta. Åtminstone ett litet tag vad gäller två av dem. Två av böckerna ingår i min Finish That Series-utmaning. Där ligger jag i fas. Jag påbörjade ingen ny serie i maj (va?!) så ingen bok i Sist på serien-utmaningen, men jag är i fas även där. En av böckerna ingår i Vi möts igen och där ligger jag väldigt bra till, lite före alltså. Ingen Boktolva blev läst, men även där ligger jag lite före. Tre recensionsexemplar och fyra hyllvärmare gör att det blev en bra månad utmaningsmässigt.

Jag fyller ju år i maj så det det blev en del nytt, hela nio stycken i present, och så kom det ett recensionsexemplar också. Två böcker fick följa med svärmor hem.

Om månadens bästa: Det var ganska jämnt skägg mellan Törst och Dödsdömd, men Nesbø vinner det på målfoto.
Om månadens överraskning: Jag var inte jätteglad i förra delen i den här serien, men Slaskjobbet var mycket bättre.
Om månadens besvikelse: Tyvärr kan jag inte säga samma sak om Causa mortis.
Om månadens roligaste: Inget kul alls i maj, bara elände.
Om månadens mysigaste: Se ovan.
Om månadens otäckaste: Jag önskar så att Sprickor i jorden är hittepå, men tyvärr så är det nog inte ens överdrivet.

2 kommentarer: