onsdag 2 oktober 2019

"Livets & dödens villkor" av Belinda Bauer

Författare: Belinda Bauer
Titel: Livets & dödens villkor
Genre: Thriller
Antal sidor: 317
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The facts of life and death
Översättare: Leif Janzon
Serie: -
Förlag: Modernista
Utgivningsår: (original) 2014 (min) 2014
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 2 september 2019




Första meningen: Det hade inte slutat regna på hela sommaren, och det smala vattendraget som delade Limeburn strömmade häftigare än Ruby Trick hade sett under hela sitt tioåriga liv.

Baksidetext
"Ring till din mamma."
"Vad ska jag säga?"
"Säg adjö."

Det är så det börjar.

Unga kvinnor terroriseras i trakten kring kustorten Limeburn i sydvästra England. Tioåriga Ruby Trick följer med sin arbetslöse far, John, på nattliga bilfärder för att beskydda dem och jaga vad som snart visar sig vara en mördare. Samtidigt tycks havet anstränga sig till det yttersta för att sluka den lilla byn, som från andra hållet hotas av den vilt växande skogen.

Min kommentar
Livets & dödens villkor har stått och värmt sin plats i bokhyllan väldigt länge nu, vilket egentligen är ganska konstigt. Belinda Bauer kanske inte är en favoritförfattare, men jag har gillat de fyra böcker jag tidigare har läst av henne. Visserligen lite olika mycket, men de har varit bra. Så trots att varken boken eller författaren ingår i någon utmaning i år så tyckte jag att det minsann var dags att ta tag i den.

Jag vet inte varför jag blir överraskad av barnrösten som är den viktiga berättaren här. Barn som berättare hör inte till mina favoriter. Boken fick en lite tuff start på grund av detta, men ganska snart hade jag vant mig. Ruby Trick är spot-on. Jag gillar henne inte, hon är elak och en del andra inte så positiva saker, men vilken tioåring är inte det. Belinda Bauer är riktigt bra på att få mig att se saker ur ett barn ögon. Det är extra otäckt när man själv, som vuxen, förstår vad det egentligen är barnet ser och hör.

Naturen är en egen karaktär och miljöbeskrivningarna får mig att se exakt hur allt ser ut. Och känns. Och luktar. För mig blir det väl bra efter ett tag och jag tycker att naturen som karaktär kliver en aning över gränsen till för mycket.

Precis som det sig bör för en bok av Belinda Bauer så är det mörkt och skitigt, fattigt och eländigt. Hon är väldigt skicklig i att förmedla kunskap utan att trycka ner den i halsen på läsaren. Det uppskattar i alla fall jag. Pappa/dotter-relationen har hög igenkänningsfaktor.

Jag var tidigt säker på vem som var mördaren, vilket ju alltid är lite tråkigt, men det förstör inte alltför mycket av upplevelsen. Det här är ingen deckare utan mer en thriller så det är inte brottet som står i fokus. Det är relationerna i familjen Trick som är det viktiga och det är de som gör boken.

Livets & dödens villkor är Belinda Bauers femte bok och det är också den femte jag läser. Jag skulle säga att den tillhör mellanskiktet av de böckerna. Det är inte nervkittlande, det är inte nagelbitande och det är inte ovisst (vad gäller mördaren), men det är spännande ändå på något sätt.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 3,93 i genomsnitt (beräknat på 1 474 betyg).
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigSpännande
FörutsägbarKlurig
LångsamTempofylld
OrdbajsigFåordig
MysigSuggestiv
MåbrabokTankeväckande
RörigGenomtänkt
SorgligRolig

Andra som bloggat om Livets & dödens villkor: Johannas deckarhörna, C.R.M. Nilsson och Bibliotekskatten.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Belinda Bauers böcker är intressanta.

      Radera
  2. Nej någon deckare var det inte! Jag skrev "Blött och eländigt om ondska och grymhet, men ändå med en gnutta mänskligt hopp" och gav den tydligen 4+ :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att boken fick det väldigt tufft i början när jag insåg att det var en barnberättare. Den hämtade sig aldrig riktigt från det.

      Radera