onsdag 29 januari 2020

"Pakt" av Anna Roos

Författare: Anna Roos
Titel: Pakt
Genre: Thriller
Antal sidor: 247
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Modernista
Utgivningsår: (original) 2018 (min) 2018
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 6 januari 2020




Första meningen: "Så allt är förberett inför mötet med banken på torsdag?"

Baksidetext
En kvalmig högsommardag ses Beatrice Solstjärna kliva ut genom slottsporten för sista gången. Efter sig lämnar hon en sörjande familj, bestörta vänner och ett vemodigt blogginlägg. I pressen omnämns den unga kvinnan som försvunnen, men polisen hittar inga spår. Tio år senare publicerar hon ett nytt inlägg på sin blogg.

Alexandra Jonsson har lämnat både landet och sitt förflutna bakom sig. Målmedvetet klättrar hon i karriären. Men när ett nytt inlägg en dag läggs upp på den blogg där hon var medskribent som ung, tvingas hon vrida tillbaka klockan - till en sommar då lögner blev till sanningar och sanningar till väl bevarade hemligheter.

På nätet kallade de sig för "stjärnorna på slottet", en handfull vänner som träffats om somrarna sedan de var barn. Solen strålade lika intensivt på livet som på deras brunbrända kroppar. Tills den dagen då ett av deras infall får oanade konsekvenser och allt ställs på sin spets.

En för alla och alla för en. Eller?

Min kommentar
Sommaren 2017 läste jag Anna Roos debut, Spel, som gav ler mersmak. När hennes andra bok, Pakt, dök upp som en överraskning förra våren så blev jag glad. Ändå så har den blivit stående i övergiven i hyllan, men nu var det äntligen dags att ta sig an den.

Än en gång befinner vi oss i de rikas miljö. Det passar inte mig alls. Jag kunde egentligen inte vara mindre intresserad av de rikas liv och deras, i litteraturen, ofta svinaktiga beteende. Eller vad de "sämre bemedlade" tar sig till för att platsa där och vad de kan tänka sig att göra för att klättra uppåt.

Precis som i Spel så är det inte speciellt många karaktärer, men ingen av dem är sympatisk. Alexandra, som man väl måste betrakta som huvudperson, är den typ av person som kan sälja sin själ för att komma dit hon vill. Inte en bra egenskap i min värld. Jag tycker inte jag kommer nära någon av dem. Kanske beror det på att jag helt enkelt inte vill lära känna dem. De intresserar mig inte och jag har väldigt svårt att känna någon empati.

I Pakt finns två trådar; en dåtid, för tio år sedan där det finns fem berättare, en nutid, där det bara är en berättare. Samma personer förekommer i båda trådarna. För mig blir det här rörigt, jag kan inte riktigt hålla isär vad som hände då och vad som händer nu. I mina ögon är deras beteende snarlikt i båda trådarna. Återigen så kan detta bero på mitt ointresse och att jag är ofokuserad när jag läser, men boken fångar mig helt enkelt aldrig.

Det är något med språket som gör det jobbigt för mig att läsa. Vad det är kan jag inte riktigt sätta fingret på. En sak slår mig dock och det är att personer ofta refereras till som "vän" och "barndomsvän". Gärna i samma situation där de har nämnts vid namn. Flera gånger gör det mig bara förvirrad över vem det är som menas, samma som namnet eller någon annan, okänd.

Pakt handlar om makt och maktmissbruk, oftast den som finns i relationer där förhållandena inte är riktigt jämställda. Det är onekligen ett intressant ämne och det är nog det som gör att jag ändå är lite nyfiken på hur det ska gå.

För mig blir Pakt som en tunnare version av Donna Tartts Den hemliga historien (som inte heller passade mig jättebra), bara väldigt mycket mer effektivt berättad.

I en tid där "alla" skriver oändliga serier så känns det uppfriskande med en fristående bok, Som dessutom är tunn. Jag är imponerad över hur mycket som faktiskt kan rymmas på runt 250 sidor.

Goodreads hade den 3,04 i genomsnitt (beräknat på 27 betyg).
Jag ger den 3,0.
Boken är
TråkigSpännande
FörutsägbarKlurig
LångsamTempofylld
OrdbajsigFåordig
MysigSuggestiv
MåbrabokTankeväckande
RörigGenomtänkt
SorgligRolig

Andra som bloggat om Pakt: Lottens bokblogg, karin boktok och Bokkoll.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

2 kommentarer: