måndag 22 juni 2020

TV-serie: Space Force #1 (2020)

Titel: Space Force
Originaltitel: Space Force
Genre: Komedi
Skapad av: Steve Carell, Greg Daniels
TV-bolag: Netflix
Skådespelare: Steve Carell, John Malkovich, Ben Schwartz, Tawny Newsome, Diana Silvers
Premiär: 2020-05-29
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 10
Avsnittslängd: ca 35 min
Såg den på Netflix juni 2020





Handling
Mark Naird, en högt uppsatt general inom flygvapnet, får ansvar för att leda den nya rymdstyrkan. Internet och Twitter som styrs via satelliter måste skyddas mot främmande makter och månen ska intas för att uppnå ”totaldominans i rymden”.

Min kommentar
Komedier står ju ganska högt i kurs just nu, i alla fall i det här hemmet. När vi såg att Steve Carell var med i Space Force så tvekade vi inte. Han har blivit en favorit de senaste åren.

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om den här serien. Den är en politisk satir med en släng av The Office. Tyvärr så försöker den lite för mycket ibland. Satir är ju dessutom bara rolig så länge den är värre än verkligheten och det är inte fallet här. Det fattas osannolikt korkade beslut, gärna i affekt, av i stort sett inkompetenta beslutsfattare. Jag gillar i alla fall skämten om de olika vapenslagens hierarki, där kustbevakningen behandlas som något som katten har släpat in. Det vimlar av idioter här, bland annat presschefen. Eller Nairds assistent. För att inte tala om stolpskottet som stöter på Nairds dotter, en militär av något slag som knappt kan prata i hela meningar.

Steve Carell är som sagt en favorit och han är bra även här. Jag älskar hans minspel. Som han gör med hela kroppen. Den stora frågan för mig var dock varför hans fru sitter i fängelse och jag var osäker på om jag hade missat förklaringen (osannolikt i sig). En googling ger svaret att de faktiskt inte har berättat varför hon sitter där. Jag tycker de slarvar bort Lisa Kudrow på det här sättet och det är synd, på riktigt. John Malkovich är bra, men han verkar bara kunna spela en enda typ av karaktär nu och den är jag lite less på. Favoriten får nog i alla fall bli Captain Angela Ali, hon är så härligt ironisk.

Space Force är lite lagom rolig och underhållande. Det blir en del skratt, bara inte lika många eller långa som jag hade hoppats.

Det lär bli en andra säsong så här är säsongsavslutningsspoilern: [spoiler]Till slut skickas ju rymdraketen iväg, men kineserna har hunnit före. Naird försöker lösa detta på diplomatisk väg, men kineserna vill inte låta amerikanarna landa där de planerat. Det gör de ju ändå. Astronauterna åker iväg till den kinesiska basen. På vägen möter de kineserna som är på väg åt andra hållet. Amerikanarna förstör den kinesiska basen och vänder åter. På vägen möter de återigen kineserna. När amerikanarna kommer tillbaka till sin bas visar det sig att även den är förstörd. Nu har ingen någonstans att bo.[/spoiler]



TV Time har serien 9,04 i genomsnitt.
IMDb har serien 6,9 i genomsnitt (beräknat på 26 889 betyg).
Jag ger den 3,5.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar