måndag 8 juni 2020

TV-serie: The Stranger (2020)

Titel: The Stranger
Originaltitel: The Stranger
Genre: Thriller
Skapad av: Harlan Coben
TV-bolag: Netflix
Skådespelare: Richard Armitage, Siobhan Finneran, Hannah John-Kamen, Shaun Dooley, Dervla Kirwan
Premiär: 2020-01-30
Produktionsland: Storbritannien
Antal avsnitt: 8
Avsnittslängd: ca 45 min
Såg den på Netflix maj-juni 2020





Handling
En främling söker upp Adam Price med en provocerande anklagelse mot hans fru Corinne. Oliserna Johanna och Wes tar sig an ett bisarrt fall, som inkluderar en halshuggen alpacka.

Min kommentar
Trots att jag faktiskt visste att Harlan Cobens bok skulle bli TV-serie så blev jag förvånad när jag såg en trailer på Netflix. Eftersom det var dags för oss att hitta en ny serie så blev det The Stranger. Det är över tre år sedan jag läste boken och det känns som att det är en lämplig tidsrymd, så att jag inte kommer ihåg för mycket.

Jag kan inte påstå att jag minns några detaljer från boken, men jag är hyfsat säker på att många trådar/händelser i TV-serien inte existerade i boken. Grunden är densamma, men resten känns helt olikt. Det gör att det är klurigt och ovisst, även om man har läst boken.

Spänningen är verkligen på topp och i stort sett varje avsnitt avslutas på ett sätt som gör att man egentligen vill se nästa direkt. Jag vill inte påstå att jag har problem med det, men jag känner lite att motiv och liknande haltar en del. Många händelser/trådar känns oerhört krystade och för mig verkar det som att de bara är där för att få ihop allt. En hel del känns inte heller speciellt trovärdigt. I alla fall så är det för många saker samtidigt som är osannolika. Snacka om att en fjärils vingslag i Mexiko kan orsaka en orkan i Kina. Slutet gillar jag inte alls. Så vill jag verkligen inte att världen ska fungera.

Trots mina invändningar, som egentligen bara är marginella, så är The Stranger väldigt bra. Bara åk med och njut!



TV Time har serien 9,68 i genomsnitt.
IMDb har serien 7,3 i genomsnitt (beräknat på 27 255 betyg).
Jag ger den 4,0.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar