fredag 13 juli 2012

Bokbloggsjerka 13 – 16 juli

Semesterns sista fredag och återigen dags för veckans bokbloggsjerka.

Veckan uppgift är: Recenserar du alla böcker du läser?

Det korta svaret här är: Ja.

Nu har jag ju inte bloggat så länge, så kanske kommer det att ändra sig, men målsättningen är att skriva något om varje bok jag läser. Jag vill egentligen helst inte kalla det för recensioner för det innefattar så mycket mer (tyckte i alla fall min gamla svensklärare på gymnasiet) så jag föredrar att se det som att jag plitar ner lite tankar, funderingar och sätter ett betyg.

31 kommentarer:

  1. Jag gillar inte heller att kalla mina texter för recensioner, funderingar och tankar passar mig bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle nog känna mig lite låst och få prestationsångest om jag kallade mina inlägg för recensioner :)

      Radera
  2. Recension tolkade jag mer fritt, som typ "någon form av text" och inte bokstavligt som recension. Mina inlägg är nog lite blandade, det beror liksom på boken. Att jag kan/hinner skriva om alla böcker jag läser ut kan nog hänga ihop med att jag "bara" läser mellan 70-80 böcker på ett år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tolkade det egentligen också som "någon typ av text", men jag kände att jag var tvungen att förtydliga att jag inte skriver recensioner :)

      Än så länge har inte jag heller några problem att hinna med alla böcker jag läser, ligger ungefär som du i antal.

      Radera
  3. Ordet recension kanske är lite förpliktigande, men det är betyder väl egentligen tankar kring det man läst. Det här med betyg är svårt tycker jag. Jag vill ha dem samtidigt så är det så svårt att få det rättvist tycker jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt SAOL så betyder recensera presentera, bedöma så ja, det är väl i och för sig det vi gör :)

      Radera
    2. Precis! En kort personlig bedömning är en recension lika mycket som en lång förstå-sig-påare-artikel i tidningen. Tycker jag.

      Radera
    3. Jag läser ju mycket hellre en bokbloggarrecension än en "proffsrecension".

      Radera
    4. Jag håller med Carolina!

      Radera
    5. Ibland undrar jag om "proffstyckarna" har en dold agenda, jag tror helt enkelt att man inte alltid kan lita på dem.

      Radera
  4. Jag tror vi bloggare är onödigt självkritiska. Jag kallar det recensioner. När jag läser de s.k. recensionerna i tidningarna så blir jag INTE imponerad. De är betydligt sämre än många bloggares. Så jag ser dina omdömen som en typ av recensioner;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog mer för min egen skull som jag inte vill kalla det jag skriver för recension. Det låter så pretentiöst :)

      Radera
  5. För att slippa prestationsångest försöker jag också undvika att använda ordet recension. Jag delar bara med mig av tankar kring det jag läser, helt enkelt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, precis så, tankar och funderingar :)

      Radera
  6. Jag kallar nog mina texter för recensioner trots att de inte är riktiga recensioner. Min modersmålslärare skulle nog gråta blod över mina recensioner... Men det tycker jag just att är det härligaste med att blogga, man får ju skriva hur man vill!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade en väldigt respektingivande svensklärare på gymnasiet (som för övrigt är den bästa lärare jag någonsin haft) och för att få kalla något för recension inför henne så fanns det massor av krav. Krav som jag inte alls vill ha på mig i bloggen, därför gör jag det enkelt för mig och kallar det inte för recensioner :)

      Radera
  7. Kanske kan vi tillsammans hitta ett nytt ord som passar istället för recension...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller också bestämmer vi att en recension inte måste följa givna ramar (och framförallt inte längre betygssättas av lärare...)

      Radera
    2. Jag har inget alls emot att andra kallar sina recensioner för recensioner, jag vill bara inte kalla mina det. Då skulle jag känna mig för pressad, eftersom det låter så seriöst :)

      Och jag ska verkligen försöka komma ihåg att mina gamla lärare inte läser och betygsätter min blogg :)

      Radera
  8. Man lärde sig i skolan hur en recension ska vara uppbyggd, och det jag skriver följer nog långt ifrån den mallen.
    Men vad fint att du har skrivit om alla böcker du läst hittills!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland tycker jag att vissa saker upplevda i skolan har satt på tok för djupa spår :)

      Radera
  9. Härligt svar Monika :) Jag håller med dig och tycker precis som du :)

    SvaraRadera
  10. Även korta recensioner är recensioner tycker jag. Mina tidiga är extremt korta, medan jag blivit mer utförlig med åren :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är väl kvalitet som räknas, inte kvantitet :) Så länge det är en personlig uppfattning så gills det.

      Radera
  11. Jag håller med - numera när jag jagar böcker läser jag alltid bloggar före proffstyckare i tidningar och tv. Det är en skatt att ösa ur!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vem bryr sig om proffstyckare när man kan kolla med bokbloggare :)

      Radera
  12. Jag håller med dig om att man egentligen inte skriver regelrätta recensioner, utan mer omdömen och åsikter. Men det är ju också det som är det viktiga, tycker jag. Man vill ju veta vad andra tyckte om boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, huruvida "recensionen" är uppställd enligt konstens alla regler eller inte, det är faktikst ointressant. Jag vill bara veta om den var bra eller inte :)

      Radera
  13. För att kunna använda bloggen som statistikunderlag (och det är väl det som är meningen?) är det skönt när varje läst bok är omskriven. Jag gillar att hålla samma form på mina nedplitningar då jag är lite fyrkantig emellanåt. Sen får fröken Ingrid säga vad hon vill om det jag skriver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fyrkantig? Nej, jag tycker det låter helt normalt. Och fröken Ingrid bryr inte jag heller mig om :)

      Radera