lördag 21 juli 2012

"Flickan från ingenstans" av Justin Cronin

Genre: Skräck
Antal sidor: 907
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The passage
Översättare: Jimmy Hofsö
Utmärkelser: -
Serie: Passagen 1
Förlag: Norstedts
Utgivningsår: (första) 2010 (min) 2011
Format: Inbunden
Källa: Bokhylla
Utläst: 10 juli 2012





Första meningen: Innan hon blev Flickan från ingenstans - Hon som kom gående, Den första och sista och enda, som levde i tusen år - var hon helt enkelt en liten flicka i Iowa som hette Amy.
Sista meningen: Jag ska gå och se vad det är.

Baksidetext
En liten flicka tycks vara den enda som kan rädda världen. Hon heter Amy Harper Bellafonte och är flickan från ingenstans. Det var hon som var där när allting började och världen började gå mot sin undergång.

Först, det otänkbara: ett fruktansvärt militärexperiment kollapsar och dess hemska innehåll släpps lös i världen.

Sedan, det onämnbara: en natt av kaos och fullständig förödelse leder till att världen för alltid förändras.

Allt som återstår för de chockade överlevarna är att kämpa. Det är en framtid som präglas av rädsla för mörkret, för döden och för ett öde som är ännu värre än så. Civilisationens undergång leder till en ny värld av rovdjur och byten.

I detta undantagstillstånd söker två personer efter en säker plats där de kan gömma sig. Det är FBI-agenten Brad Wolgast och den föräldralösa sexåringen Amy Harper Bellafonte, som strax före katastrofen lyckades rymma från militärbasen där apokalypsen släpptes lös.

Brad Wolgast är fast besluten att skydda Amy. Men för Amy är detta början på en mycket längre resa, en resa över tid och rymd, mot tiden och platsen där hon måste avsluta det som aldrig borde påbörjats.

Min kommentar
Jaha, då har även jag läst denna bok, som hela bokbloggosfären verkar ha läst och också tokhyllat. Den har blivit jämförd med Stephen Kings Pestens tid och Cormac McCarthys Vägen. Pestens tid är den bästa bok jag någonsin läst. Vägen har jag inte läst, men sett och jag tyckte den var bra. Flickan från ingenstans kom dessvärre inte alls upp i samma nivå som Pestens tid, men oj, så bra den var ändå.

Jag fångades skickligt in från början, när Amys bakgrund berättades och grunden till hela berättelsen lades. Små bitar av information och ledtrådar portioneras ut, men inget förklaras i detalj. Vad det egentligen var som hände, hur och varför, det får man veta först längre fram. Även det i små bitar och fullkomligt naturligt.

Det är härligt att slippa långrandiga miljöbeskrivningar, boken är tjock nog ändå och förmodligen var de överlevande upptagna med viktigare saker än att titta på naturen (som de inte var ute i). Som till exempel att överleva. Därmed inte sagt att man inte får veta något alls om miljöerna, utan det är precis lagom för att dra slutsatsen att det i stort sett inte finns så mycket kvar att titta på. Med få undantag.

Boken är uppdelad i olika delar och förutom en svacka någonstans i mitten så hålls spänningen uppe hela tiden. Del IV berättas baklänges och det är en teknik jag inte alls gillar, men det funkar utan att bli alltför rörigt. Delarna om Kolonin, där ett hundratal avkommor till några överlevande är bosatta, känns lite som filmen The Village (förutom att hemskheterna är verkliga här). Barnen får till exempel bo helt avskilda från de vuxna och får inte veta något alls om världen utanför förrän den dag de fyller åtta år. Den här biten har jag överhuvudtaget ingen som helst förståelse för. Men människan förnekar sig inte, inte ens när hon nästan är utrotad. Till och med i den här lilla klicken, som nästan kan betraktas som familj, vill man ha någon att skylla på och törstar efter blod.

Några små saker som störde mig var dålig korrekturläsning, som till exempel något jag sett ofta på många olika ställen, att man helt enkelt använder den engelska benämningen på nine-eleven, som då på svenska blir helt fel. Här skrivs det utan reflektion 9/11 (sid 58). Och jag har lite svårt att förstå hur vissa saker, som de här människorna överhuvudtaget aldrig har sett, än mindre använt, kan vara så naturliga för dem. Som till exempel att köra bil, laga ett tåg och användning av större vapen. Och en liten spoiler då, om du har läst boken eller inte bryr dig om spoilers, då kan du markera nedanstående text.

I slutet ger Peter Alicia en spruta med viruset och jag antar att det är för att hon ska överleva sina skador. Men då fattar jag inte varför han plötsligt är beredd att sticka kniven i bröstet på henne. Varför ge Alicia sprutan och sen döda henne? Ett tag var jag faktiskt orolig för att de andra skulle ta varsin spruta också, men tack och lov så förstördes de andra rören med virus. Det hade blivit en riktigt konstig historia annars.

Och så avslutas det hela med den numera sedvanliga cliffhangern i slutet. Det hade den inte behövt göra. Jag kommer att läsa del två oavsett.

Boktipsets estimerade betyg var 4.7. Jag ger den 4.0.


Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Flickan från ingenstans: Eli läser och skriver, Lingonhjärta och Annika.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.

18 kommentarer:

  1. Lugn. Hela bloggosfären har inte läst den. Inte jag;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men nu är det nog snart bara du kvar :) Så brukar det kännas i alla fall. Den är i alla fall helt klart läsvärd, förutsatt att man gillar genren. Vilken den nu är egentligen.

      Radera
  2. Jag har heller inte läst den. = ) Även fast den verkar intressant så vet jag inte om jag är redo för en sån tegelsten. = /

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är ju lite tjock kanske :) Men jag älskar tegelstenar.

      Radera
  3. Jag har inte heller läst den än, men det ska ändras på någon gång inte alltför långt bort :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen borde man kanske ha väntat tills i alla fall andra delen kommit ut, men jag kunde inte bärga mig :)

      Radera
  4. Genren är egentligen inte alls för mig, men jag gillade den också. Dessutom har den vuxit under året so gått sedan jag läste den och nu väntar jag som du vet febrilt på del två:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en väldigt konstig genre, jag har i alla fall väldigt svårt att sätta en etikett på den :) Fantasy, science-fiction och skräck det gillar jag ju, men vampyrer och zombies undviker jag helst. Så lite konstigt blev det ju med den här boken, men tydligen en väldigt lyckad blandning.

      Radera
  5. Nä men åh så jobbigt att jag nu påbörjade The Gunslinger för vill nu slänga mig över The Stand efter att ha läst det här. Sen hade jag också en liten svacka där på sidan 200 någonting tror jag men älskade ju den ändå. Och visst är det en konstig genre. Vi borde skapa en ny som bara heter Postapokalyps-för-alla-genre eller något liknande :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen skulle jag nog rekommendera att man läser The Stand innan man kommer för långt i Det mörka tornet. Jag kommer inte riktigt ihåg i vilken bok det börjar dyka upp en massa referenser till den.

      En ny genre är ingen dum idé. Jag hade jätteproblem att sätta en etikett på Flickan från ingenstans. Men när jag tänkte den som film så tyckte jag nog att mest liknar skräck :)

      Radera
  6. Jag har inte heller läst den ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då var jag inte sist i alla fall då :)

      Radera
  7. Åh, vad kul att du gillade även om det är vampyer ;) Tycker ju den här är helt fantastisk! Och är inte postapokalyps räknad som en genre redan? I annat fall tycker jag vi gör det till det ögonaböj :) Tycker nog det är framförallt där den passar in även om den har andra drag också, som skräck, som du säger.
    The Stand måste jag ju definitivt läsa också, tänkte göra det till hösten!

    Ang. spoilertexten så har jag för mig att det var så att han var beredd för att det inte skulle gå för långt (om du förstår vad jag menar, försöker att inte spoila själv här :P), att han skulle göra det om hon blev en fulljädrad, ja, grej :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte inte vampyrerna, eller vad de är, var så väldigt störande. Inte heller hade de huvudrollen. Då tror jag det funkar bra :) Genrebestämning är ett dilemma, som jag måste genomlida för varenda bok. Och eftersom jag är som jag är så tillåter jag bara en genre per bok (varför göra det enkelt för sig :)). Jag vet inte om postapokalyps är en genre, men oftast tycker jag att de brukar sorteras in under sci-fi. Vilket jag tycker är lite konstigt. Sci-fi betyder lite andra saker för mig :)

      Ja, jag tror att det är så som du skriver om spoilertexten, men jag tyckte det var lite märkligt. De visste ju hur det hade gått för prototypen, om man säger så :)

      Radera
    2. Ja, eller hur. Postapokalyps är väl oftast en form av sci-fi men som du säger tycker jag nog det brukar skilja sig en hel del ändå. Det där med genrer är inte helt lätt!

      Radera
  8. Haha, tycker du inte att vampyrerna hade huvudrollen? Det är ju bara de som är grunden till att hela världen går under! Så väldigt lik Pestens tid är den väl inte? Eller jo...de delar där världen förstörs och människorna bildar nya små samhällen men anledningarna bakom är ju inte alls lika! Det är föresten i del 4 av det mörka tornet som Pestens tid kommer in (just läst den). Jag tycker inte man behöver läsa Pestens tid för att förstå mörka tornet, däremot är det nog viktigare att ha läst Staden som försvann (väldigt stor del) och de böcker där de låga männen är med, t.ex hjärtan i atlantis!

    Jag är en av få som gillar Cliffhangers verkar det också som! Speciellt i triologier eller serier. Blir ju så mycket mer spännande! Dock är jag nu glad att jag läst boken på engelska!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, huvudrollen om man tänker på orsaken till det hela, men det är inte dem det handlar om. De viktigaste karaktärerna i boken var inte vampyrerna, tycker jag. Nej, speciellt lik Pestens tid tycker inte jag heller att den är, jämförelsen är nog mer det "episka" skulle jag tro. Det känns lite som att det är bra om man läst hela Kings produktion för att kunna ta till sig Det mörka tornet på ett 100%-igt sätt. Staden som försvann är viktig också, liksom Hjärtan i Atlantis och några till. Pestens tid kommer tillbaka också :)

      Visst kan cliffhangers vara bra, om jag har nästa bok tillgänglig redan :)

      Radera
  9. Ja, jag vet! :-) Läser ju serien för andra gången nu men att Pestens tid kommer tillbaka har jag ju glömt! :-)Läste dock i The wind through the keyhole att det är fler böcker som relateras till serien, några jag hade missat, de blinkar väl bara förbi. Får vara mer uppmärksam nu!

    Håller nog inte med dig om att det inte är vampyrerna det handlar om, de har inte så stor personlig roll ännu (utom i början). Det blir nog mer i nästa bok skulle jag tro! Glöm inte heller att Flickan är en av dem fast hon reagerat lite annorlunda på serumet eller giftet eller vad man ska kalla det! :-)

    Jo, man blir lite galen av att vänta på en serie...dock slipper man ju ångest av att ha läst färdigt den och inte ha det gottiga kvar! :-)

    SvaraRadera