måndag 30 juli 2012

Tematrio - Titelfärg (R)

Jag vet inte om Lyran själv har semester, men hennes uppfinningsrikedom har enligt uppgift det. Därför återanvänds det och det gör ju absolut ingenting, för jag har inte varit med så länge. Uppgiften i veckans Tematrio är: Berätta om tre böcker med en färg i titeln!

Det här var till att börja med en riktigt svår uppgift, jag har massor av titlar med någon färg i namnet. Det finns ju till och med författare som gjort en grej av det, som Ann Cleeves och Peter Gissy, men till min stora glädje så hittade jag tre böcker av samma författare. Gissa vem...

1. Den gröna milen handlar om de dödsdömda fångarna på delstatsfängelset i Cold Mountain. Den ena värre än den andra. Också fångvaktarna får vara med. Den ena värre än den andra. Men allra mest handlar den om John Coffey, som också sitter och väntar på döden. En otroligt fänglande (pun intended) berättelse, som är nästan omöjlig att lägga ifrån sig.

2. Svarta huset är den andra delen om Jack Sawyer (första delen är Talismanen), som nu har vuxit upp och blivit pensionerad polis. En seriemördare gör entré och Jack Sawyer kallas in. Än en gång ger han sig in i Territorierna.

3. Nattsvart, stjärnlöst är den senaste novellsamlingen som tydligen ska vara riktigt bra och riktigt otäck. Jag har inte läst den själv än.

Och jo, det är Stephen King som skrivit allihop (Svarta huset har han skrivit ihop med Peter Straub).

10 kommentarer:

  1. Stephen King har jag aldrig läst. Tänker att hans böcker är alldeles för otäcka för min smak. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har faktiskt skrivit en del som varken är skräck eller övernaturligt också. Du kanske skulle prova en sådan, som till exempel novellerna Vårbedrift (också känd som Shawshank redemption, som även är en film som heter Nyckeln till frihet) eller Höstgärning (också filmad och heter då Stand by me).

      Radera
    2. Tack för tipsen! Kanske jag ger Vårbedrift en chans.

      Radera
    3. Ju fler som kan omvändas till King-fans desto bättre :)

      Radera
  2. Svarta huset gillar jag skarpt. Men givetvis, i sann Stephen King-anda, tog han livet av min favoritkaraktär (det gör han alltid, den där författaren).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, han har verkligen förmågan att göra det oväntade :)

      Radera
  3. Har inte läst någon av dessa, men Den gröna milen står i bokhyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig var den en solklar fullpoängare :)

      Radera
  4. Skoj med ett eget litet tema!;-) Jag har King på min att-läsa-lista men har ännu inte läst en enda. Men det kommer, din lista gjorde mig bara mer sugen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker ju få in King så ofta jag kan. Kul om man kan inspirera till lite King-läsning :)

      Radera