måndag 16 juli 2012

Läsandets sju dödssynder

Hittade den här lite roliga, så kallade, enkäten på Nellons bokblogg. Jag verkar vara en lite dålig syndare, men jag ger mig på den ändå.

1. Girighet: Vilken är din dyraste bok? Vilken är din billigaste bok?
Den dyraste skönlitterära bok jag köpt är Falskt minne av Dean Koontz, den kostade 279 kronor och det var år 2001. Fruktansvärt dyrt. Annars är det nog någon fackbok, det har jag köpt några för 700-800 kronor.

Den billigaste är faktiskt två, både Vredens tid av Stefan Tegefalk (AdLibris) och Europa Blues av Arne Dahl (Tradera) inköptes för 1 krona styck.

2. Vrede: Vilken författare har du en kärlek/hat- relation med?
Nej, jag får nog passa på denna. Om jag nu måste välja någon så vill jag ju så gärna tycka om både Peter Gissys och Ramona Franssons böcker, men jag klarar bara inte av dem och jag varken älskar eller hatar dem.

3. Frosseri: Vilken bok har du slukat om och om igen utan någon skam över huvud taget?
Jag har inte läst om någon bok sedan jag var typ 12 år så ingen bok faktiskt.

4. Lättja: Vilken bok har struntat i att läsa klart pga lathet ?
Ingen, jag läser ut böckerna jag börjar på.

5. Högmod: Vilken bok pratar du ofta om för att framstå som en intellektuell läsare?
Egentligen ingen här heller, men jag plockar gärna fram både Dostojevskij, Tolstoj och andra djupingar när någon har invändningar mot att jag numera nästan bara läser deckare. Och det är inte för att framstå som intellektuell utan mer för att visa att det inte är jag som är inskränkt.

6. Lust: Vilka egenskaper tycker du är mest attraktiva för en manlig eller kvinnlig karaktär?
Humor är den viktigaste egenskapen hos vilken karaktär/människa överhuvudtaget. Har man bara den så kan man ju i alla fall skratta åt eländet. Intelligens, ödmjukhet och självdistans skadar inte heller.

7. Avund: Vilken bok skulle du helst få som present?
Innan jag somnar av S J Watson. Den ligger just nu etta på min önskelista, det verkar vara en bok jag skulle gilla.

6 kommentarer:

  1. 4:an - jag är nästan likadan! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske har man bara inte hittat en så dålig bok att man varit tvungen att lägga undan den :)

      Radera
  2. Jag är också himla sugen på Innan jag somnar av SJ Watson! :) Den verkar riktigt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den kanske får bli som en belöning för något i höst. Alltid kan man väl hitta på något :)

      Radera
  3. Tänk att du kommer ihåg vad böckerna kostat!
    Måste fundera på om jag skulle kunna svara på enkäten;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det handlar ju inte så mycket om att komma ihåg, jag har ju det där programmet du vet. Där har jag lagt in priset också :)

      Radera