tisdag 10 juli 2012

Tematrio - Yrken

En del av oss har semester, en del inte och veckans uppdrag i Lyrans Tematrio är: Berätta om tre böcker som skildrar huvudpersonernas yrken.

Vilken otroligt svår uppgift Lyran gav oss den här veckan. Jag, som mest läser deckare och andra spänningsromaner, skulle ju kunna göra det lätt för mig och ta tre böcker om olika typer av poliser. Men nej, så gör man ju inte. När jag väl letade lite så hittade jag ändå ganska många som beskrev yrkesroller, ibland lite mer, ibland lite mindre. De här tre valde jag i alla fall. Ingen av dem beskriver egentligen hur det är nu, utan mer då.

1. Ubåt av Lothar-Günther Buchheim som handlar om besättningen på en ubåt under andra världskriget. Buchheim var själv en av dem och han var en av dem som hade tur. Han kom hem igen. Om man inte vill läsa boken så är filmen minst lika bra.

2. Till en helt annan tid och en helt annan miljö tar Vilda tider av Brian Garfield oss. Här handlar det om Vilda Västern och om hur det var att vara skytt, buffeljägare, indianspejare och skådespelare i slutet av 1800-talet.

3. I Ett land i gryningen av Dennis Lehane får vi lära oss massor om polisens situation i Boston under 1918 till 1919. Ett riktigt mastodontverk från en författare som många tror bara skriver hårdkokta deckare, men oj, vad fel det är.

12 kommentarer:

  1. Veckans tematrio ger verkligen varierande exempel!
    Har börjat registrera våra böcker och Ubåt fanns bland dem:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ubåt är en vansinnigt bra bok/film, men så har jag också en underlig skräckblandad fascination för ubåtar :)

      Radera
  2. Det var inte en helt lätt uppgift. Har inte läst några av dina tips! Intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick leta och fundera länge innan jag plockade ut de här tre.

      Radera
  3. Jag gillar Herriots böcker om livet som landsortsveterinär (men det var ett par år sedan jag läste dem nu)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst något av Herriot, får kolla upp honom.

      Radera
  4. Intressant uppdrag, försöker komma på några böcker som skildrar yrken nu.. hm.. J-Pod var väldigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var faktiskt tvungen att googla J-Pod, kände igen namnet men visste inte varför. Det vet jag egentligen inte nu heller, för jag har inte läst boken och det verkar inte som att TV-serien sänts i Sverige. Men jag känner fortfarande igen det. En bok om programmerare känns ju intressant :)

      Radera
  5. Kul tematrio den här veckan och det är verkligen varierande yrken och böcker som alla tipsar om! Har inte läst någon av de böcker du tipsade om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är många okända böcker som dyker upp den här veckan. Kul!

      Radera
  6. Håller med ovanstående kommentarer, känns som att det är en väldigt massa böcker jag har missat. Inte många jag känner ingen i tematrion denna veckan. Men kul att få nya tips!

    Har läst en del av Lehane tidigare, och tyckt han är riktigt bra för det mesta, speciellt på att skildra livet i Boston, så ditt tips låter helt klart läsvärt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här Lehane är en helt otrolig historielektion och jag hade riktigt svårt att tro på det jag läste, men det ska tydligen vara autentiskt. Jag kollade på wikipedia efter jag läst den :)

      Radera