fredag 7 december 2012

Bokbloggsjerka 7 – 10 december

Fredag igen och då är det ju dags för Annikas bokbloggsjerka.

Veckan uppgift är: Finns det någon bok som du på eller annat sätt alltid återvänder till? Naturligtvis är det alltid trevligt med en motivering, men så här i juletid kan jag ha visst överseende med om tiden inte riktigt räcker till det.

Nej, jag återvänder inte till böcker i meningen "läser igen". Inte ens när jag var yngre läste jag om böcker, med två ynka undantag (om nu någon är intresserad så var det Bento, den svarta hingsten av Ditha Holesch och Idolen av Stig Malmberg) och de läste jag vardera tre gånger på lika många år. Detta torde dock vara preskriberat eftersom jag inte kan ha varit mer än 12-13 år. Sedan dess har jag aldrig läst om. Varför har jag ingen aning om, förmodligen tidsbrist. Filmer ser jag ju om utan att blinka.

Däremot återvänder jag till böcker i tankarna och återupplever känslan jag hade när jag läste och funderar kanske lite på vad allt betydde. Och det händer faktiskt att jag funderar på att ta upp gamla lästa böcker igen, men det kommer nog inte att ske på länge än. Så många böcker och så lite tid.

36 kommentarer:

  1. Jamen, precis så tycker jag också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland önskar jag att jag hade tid att läsa om böcker som betytt mycket för mig, men än så länge finns inte tiden.

      Radera
  2. Du har ju rätt i att det alltid finns många olästa böcker. Men vad skulle man göra om dom tog slut?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om alla olästa böcker tog slut så skulle jag äntligen få tid att läsa om massor av böcker :)

      Radera
  3. Ja olästa böcker finns det alltid gott om, men av någon anledning hinner jag med en omläsning nån gång då och då utan att känna mig för stressad :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är faktiskt imponerad över att man tar sig tid att läsa om, ibland vill jag också :)

      Radera
  4. Visst finns det oändligt med olästa böcker man vill läsa - men omläsningarna halkar jag alltid in i utan att jag tänkt mig det egentligen. Kanske bara ska kolla upp något, och så fastnar jag, och så börjar jag om från början, och så vips är jag inne i det igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske beror det hela på att jag är en 1-boksperson, jag läser bara en i taget.

      Radera
  5. Jag brukar ofta tänka att jag ska läsa om, men sällan göra det. Ibland tar jag upp och bläddrar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har i alla fall kommit så långt att du tagit upp och bläddrat :)

      Radera
  6. Det är sällan som jag läser om böcker nuförtiden. Det finns så mycket jag vill läsa. Förr gjorde jag det däremot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror faktiskt att de enda böcker jag läst om är de två jag skrev om här. Tror inte att det varit fler. Konstigt.

      Radera
  7. Jag läser heller aldrig om böcker. Det finns ju så mycket nytt att upptäcka! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det nya tar ju liksom aldrig slut :)

      Radera
  8. Haha det är det här folk som inte läser och inte är så boktokiga som vi bokbloggare är säger "varför sparar du på böcker som du har läst, ge bort eller kasta bort du kommer inte läsa dem igen" De förstår inte att man vill ha kvar sina lästa böcker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min förhoppning är ju att jag ska läsa om mina böcker. Någon gång :) Men visst är det så, konstiga människor :)

      Radera
  9. Återvända i tankarna till vissa fantastiska böcker gör man allt ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns böcker som jag läste för över 30 år sedan som jag tänker på. Ofta.

      Radera
  10. Jag funderar också ganska ofta på böcker jag har läst, både nyligen och för länge sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just de där böckerna som alltid dyker upp i tankarna borde man kanske läsa om.

      Radera
  11. Jag läser ganska ofta om böcker, som jag gillat speciellt mycket. Det brukar mest bli om jag inte har någon bok hemma eller ska skriva en recension om boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas komma dit så småningom, att det inte finns så många olästa här hemma. Men det ser verkligen inte ljust ut ;)

      Radera
  12. Ibland, även när jag har så mycket olästa böcker, kan jag inte motstå att plocka upp en gammal bok och slå mig ned med. Särskilt om det var väldigt länge sedan jag läste boken i fråga. I år har jag läst om ovanligt lite.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får se om jag någonsin tar mig tid för omläsning. Som det känns just nu så är det inte troligt.

      Radera
  13. Jag har också funderat på att läsa om, men det finns ju så många olästa böcker här i världen som jag vill uppleva:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen är jag väldigt tudelad till detta med omläsning. Jag vill otroligt gärna läsa om vissa böcker, men tiden... Varje gång jag skulle läsa om en bok så går jag ju miste om att läsa en ny :)

      Radera
  14. Svaret kanske är enkelt, man vet ju slutet. Man får gå utanför skönlitteraturen för att hitta sådana böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag borde egentligen inte ha några problem med att läsa om vilken bok som helst, på något sätt glömmer jag alltid slutet. Om det inte är väldigt speciellt då och det gäller filmer också :)

      Radera
  15. Samma med mig - kan se om filmer, men inte läsa om böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det inte hade tagit med än två timmar att läsa en bok så kanske jag också hade känt att jag kunde läsa om :)

      Radera
  16. Kanske allt är "Den svarta hingstens" och "Idolens" fel ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det tror jag inte. Jag tror "felet" mer ligger i att det finns så många böcker nu :)

      Radera
  17. I tankarna återvänder jag också gärna till böcker och känslan de gav när jag läste dem. I en del fall är jag sugen på att läsa om, men samtidigt är jag lite rädd för att jag inte ska få tillbaka samma känsla som jag fick första gången... Vill helst inte förstöra något som jag minns som en bra läsupplevelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju precis det som är det jobbiga... jag vill ju inte förstöra en perfekt läsupplevelse för att efter omläsningen bara komma ihåg det dåliga. Fast det vet man ju inte...

      Radera
  18. Jag har svårt att återvända till en bok i tankarna efter ett tag. Har så dåligt minne att jag tom. kan läsa om Agatha Christie ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar aldrig komma ihåg slutet, så det är inget problem att läsa om för den sakens skull. Annars har jag bra minne när det gäller resten av boken :)

      Radera