söndag 9 december 2012

En smakebit på søndag: Bläckhjärta


En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Jag är med i en utmaning att läsa böcker om böcker och just nu läser jag Bläckhjärta av Cornelia Funke, en bok som på alla sätt handlar om böcker. Den är nog närmast fantasy-genren och är dessutom klassad som barnbok, något som jag tycker är väldigt synd. Det funkar precis lika bra att läsa den som vuxen. Huvudpersonen är Meggie, som är tolv år och hon älskar böcker, precis som sin far.

Boken är snart utläst och eftersom jag inte vill avslöja för mycket så har jag tagit smakebiten alldeles i början, från första sidan.

Den där natten - då så mycket började och så mycket förändrades för alltid - låg en av Meggies älsklingsböcker under hennes kudde och då hon inte kunde sova för regnet, satte hon sig upp, gnuggade tröttheten ur ögonen, och drog fram boken under kudden. Bladen prasslade löftesrikt när hon öppnade den. Meggie tyckte att den där första viskningen från varje bok lät annorlunda varje gång, även om hon redan visste vad den skulle berätta eller inte berätta för henne.

30 kommentarer:

  1. Tusen takk for fin smakebit:-) Ha en fin søndag.

    SvaraRadera
  2. En bok som handler om bøker, og er fantasy - den må jeg lese!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var väldigt speciell, på ett bra sätt.

      Radera
  3. Jag ville läsa den här precis när den kom, men det blev aldrig av. Jag får nog låna från biblioteket och läsa någon dag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tycker jag faktiskt att den är värd :)

      Radera
  4. Tusen takk for smakebiten og bok tips! ;) Denne fikk jeg skikkelig lyst til å lese nå med en gang! Elsker bøker som handler om bøker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den handlade väldigt mycket om böcker :)

      Radera
  5. Jag tyckte också väldigt mycket om bläckhjärta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här får mig att fundera på vad mer jag missat på barnavdelningen :)

      Radera
  6. Kjenner verken boken eller forfatteren, men jeg liker godt lese bøker om bøker :-) Jeg har boka "1001 books you must read before you die" liggende på nattbordet... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte denna finna på bland de 1001 böckerna man ska läsa, men den är definitivt läsvärd :)

      Radera
  7. En fin smakebit. Jeg synes Cornelia Funkes bøker er så fine. Jeg så også filmen fra den første boken. Den anbefaler jeg om du ikke har sett den!
    Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha, så det är en film också? Det visste jag inte. Tack för tipset!

      Radera
  8. Aldrig läst något av Funke faktiskt men borde göra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag måste skaffa mig de två efterföljande :)

      Radera
  9. Den här boken har jag läst högt för barnen och hade tänkt skriva ett inlägg om den men det har inte blivit av. Den var väldigt speciell tyckte jag. Filmen har vi också sett!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu är jag riktigt glad för böcker om böcker-utmaningen, annars kanske jag missat denna. Filmen har jag nu lagt till på min Lovefilm-lista :)

      Radera
  10. Takk for smakebiten! :) Har alltid hatt lyst å lese denne serien, så må nok få dem med på leselisten. Ha en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tycker jag. Den var faktiskt riktigt bra.

      Radera
  11. Vilken inspirerande smakebit! Rätt hög igenkännigsfaktor också ... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det lite så... sidorna viskar :)

      Radera
  12. Jag var ju inte odelat förtjust i den här, jag tyckte det märktes lite för mycket att det var skrivet för barn för att jag skulle bli helt bedårad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte jag tänkte på att det var en barnbok någon gång :)

      Radera
  13. Nydelig smakebit, denne fikk jeg virkelig lyst til å lese :):)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska se om jag kanske kan få tag på de andra delarna nu också. Och se filmen :)

      Radera
  14. Takk for fin smakebit! Artig å lese om bøker.:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Böcker om böcker är ju lite speciellt :)

      Radera
  15. Åh for en herlig smakebit - veldig stemningsfullt. Kjente den følelsen som ble beskrevet, og så bra at denne bokfølelsen blir beskrevet og dyrket i en fortelling om bøker.

    Den er kanskje kun å få tak på i Sverige, eller?

    Takk for fin smakebit : )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hela serien ska finnas på norska enligt wikipedia, men det var ju ett tag sedan de gavs ut så de kanske är svåra att hitta.

      Radera