tisdag 4 december 2012

Topp Tio böcker jag önskar Tomten kommer med


I veckans Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday) gäller det att göra en önskelista till Tomten. Det är inte alltid så lätt att komprimera den milslånga vill-ha listan till bara tio stycken, men dessa ligger nog överst i alla fall.

1. Innan jag somnar av S J Watson låter lite som filmen Memento och det är en av de bästa jag sett. Handlar om en kvinna som tappar minnet varje dag, när hon vaknar varje morgon så har hon glömt allt som hänt tidigare.

2. Nu ser du mig av S J Bolton är ännu en bok som går åt skräckhållet, tror jag i alla fall. Handlar om en kvinnlig polis med fascination för Jack the Ripper. Om jag förstått det rätt så ska detta vara första delen i en serie.

3. Mörka platser av Gillian Flynn är förmodligen en bok som inte behöver någon närmare presentation, alla verkar ha läst den.

4. Kritikern av Dean Koontz får vara med lite på nåder. Förr älskade jag Koontz böcker, men nu är det lite mer chansartat att läsa honom. Denna tänkte jag läsa i utmaningen Böcker om böcker, eftersom den handlar om en författare som blir sågad av en berömd kritiker i en av de största tidningarna.

5. Återvändaren av Dan Buthler och Dag Öhrlund är femte delen om polisen Jacob Colt och den tredje om psykopaten Silfverbielke. Egentligen är jag lite tudelad till de här böckerna, men än så länge slår nyfikenheten äcklet.

6. Hela havet stormar av Arne Dahl är andra delen om Opcop. De flesta som läser här vet väl att jag var alldeles såld på böckerna om A-gruppen, så detta är ju den naturliga fortsättningen.

7. Vattenänglar av Mons Kallentoft är sjätte delen om polisen Malin Fors och trots att jag retat mig lite på "anderösterna" så har jag gillat de fyra jag läst hittills och den femte hoppas jag få läst snart.

8. Fallvatten av Mikael Niemi är något så fantastiskt som en svensk katastrofbok och för en älskare av katastroffilmer så är detta en självklart val. Dammarna i Lule älv brister och vattnet kommer forsande.

9. Processen av John Grisham är ännu en advokatroman och jag hoppas den är lika bra som de brukar vara.

10. En tid för mirakel av Karen Thompson Walker är en bok som jag läst mycket om de senaste månaderna. Den handlar om vad som händer när jordens rotation plötsligt ändras och blir långsammare. Visserligen skulle man kanske behöva fler timmar på dygnet, men jag är inte helt säker på att det går smärtfritt.

Och har ni sett, hälften av böckerna är fristående. Yay!

10 kommentarer:

  1. Jag har Watsons bok hemma, men har inte hunnit läsa den ännu. Men den verkar spännande och bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den kanske blir stående här med om jag får den. Böcker har en tendens att ställas in i bokhyllan och glömmas bort.

      Radera
  2. De tre första är heeeelt fantastiskt brA :D Men de andra har jag inte läst. Än! :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är delvis skyldig till att just de tre står överst :)

      Radera
  3. Återvändaren var den första jag läste från serien men är ju värsta cliffhangern i slutet så jag blev besviken :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst alla i den här serien och båda de tidigare som handlat om Silfverbielke har haft cliffhangers. Kanske inte av värsta sorten, men ändå :)

      Radera
  4. Just det, 3:an hade vi gemensam. 6:an står i hyllan och 9:an har jag läst:-) 10:an har ju förekommit bland smakbitarna på söndagar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla boktips som bara strömmar emot en bland bokbloggarna är förödande för mina bokhyllor :)

      Radera
  5. Och jag som tyckte att min önskelista redan var för lång! Nu hittade jag ju ett par titlar till som jag är nyfiken på... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, f'låt ;) Äh, den behövde säkert fyllas på.

      Radera